Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Verstappen gaat Hamilton dit seizoen serieus pijn doen

Het was even slikken in Bahrein. Eerst voor Mercedes na afloop van de kwalificatie en een dag later voor Max Verstappen en Red Bull.

Column
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De teleurstelling droop ervan af bij Red Bull direct na afloop van de race, daar waar de opluchting bij Mercedes gigantisch was. De Duitse grootmacht had ‘gewoon’ de race weer gewonnen. Makkelijk ging het allerminst en er was heel wat voor nodig om de zege te behalen.

Max Verstappen was vanzelfsprekend teleurgesteld, want Mercedes had hem in de tang in Bahrein. Na zijn overtuigende pole leek het een kwestie te worden van ‘starten en wegrijden’, maar de Formule 1 is te complex om daar zo vanuit te gaan. In de race worstelde de Nederlander vanaf de eerste ronde met problemen met het differentieel. Dit zorgde ervoor dat hij nooit het maximale uit de RB16B kon halen, daarvoor is de invloed van het diff. te groot. Bij het aanremmen en accelereren uit de (langzame) bochten speelt het een grote rol.

Mercedes kon Red Bull weer in de tang nemen doordat Hamilton als aan een touwtje Verstappen kon volgen in de openingsfase van de race. Twee seconden, meer of minder dan dat werd het gat eigenlijk niet. Hamilton kon hierdoor een undercut doen en Verstappen had niet direct een antwoord. Red Bull was strategisch gehandicapt doordat Perez al in de opwarmronde stilviel en geen rugdekking kon geven.

Dat antwoord van Verstappen kwam wel in de slotfase van de race. De F1-fans wereldwijd werden getrakteerd op een prachtig gevecht. Het tactische gevecht werd omgezet in een nagelbijtende finale van de race, mét natuurlijk de aanval van Verstappen. Ronde na ronde nam de druk toe, werd het gat kleiner en ging de hartslag omhoog.

Je krijgt vaak maar een kans in de race en inhalen in Bahrain is zeer lastig. Verstappen probeerde het in bocht 4, maar ging buiten de baan en moest zijn positie teruggeven. Had hij moeten wachten? Misschien, maar als je de kans krijgt om een Mercedes aan te vallen dan moet je die gewoon pakken. Zeker in Bahrein.

Verstappen en Red Bull verloren de slag, maar zijn dit jaar wel op volle oorlogssterkte. Voor het eerst sinds 2013 doet het team weer mee in de titelstrijd. Daarmee komt er niet alleen een droom uit voor de Nederlandse fans, maar ook voor Honda en Verstappen. Jarenlang hebben ze gebouwd en gesleuteld. Ze zijn elkaar trouw gebleven in de heilige overtuiging dat er een moment zou komen waarop ze kunnen knokken met Mercedes.

Dat moment is aangebroken en dan voelt het even zuur dat er niet gewonnen werd, maar er is zoveel positiefs mee te nemen uit het GP-weekend in Bahrein. Red Bull zal zich de verliezer hebben gevoeld, maar is tevens de winnaar. Het is nu alleen zaak om te zorgen dat in Imola de rollen omgekeerd zijn. De snelheid is er, het vertrouwen is er en het bewijs is geleverd: Red Bull kan echt knokken met Mercedes.

Voor de fans wereldwijd wacht dit seizoen het gevecht tussen Verstappen en Hamilton, waarbij het mijn hoop is dat er niemand gaat domineren. Gewoon lekker die strijd zoals Hakkinen en Schumacher die met elkaar hadden – hard op de baan, maar met veel respect daarbuiten en de fans op het puntje van hun stoel.

Nog 22 Grands Prix te gaan. De kampioen versus zijn troonopvolger! Helaas, moeten we nog bijna drie weken wachten op de volgende race - ronde twee van het gevecht tussen Max en Lewis.

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Bahrein 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Bahrein, direct vanaf het Bahrain International Circuit.

9 reacties

    x