De teleurstelling droop ervan af bij Red Bull direct na afloop van de race, daar waar de opluchting bij Mercedes gigantisch was. De Duitse grootmacht had ‘gewoon’ de race weer gewonnen. Makkelijk ging het allerminst en er was heel wat voor nodig om de zege te behalen. Max Verstappen was vanzelfsprekend teleurgesteld, want Mercedes had hem in de tang in Bahrein. Na zijn overtuigende pole leek het een kwestie te worden van ‘starten en wegrijden’, maar de Formule 1 is te complex om daar zo vanuit te gaan. In de race worstelde de Nederlander vanaf de eerste ronde met problemen met het differentieel. Dit zorgde ervoor dat hij nooit het maximale uit de RB16B kon halen, daarvoor is de invloed van het diff. te groot. Bij het aanremmen en accelereren uit de (langzame) bochten speelt het een grote rol. Mercedes kon Red Bull weer in de tang nemen doordat Hamilton als aan een touwtje Verstappen kon volgen in de openingsfase van de race. Twee seconden, meer of minder dan dat werd het gat eigenlijk niet. Hamilton kon hierdoor een undercut doen en Verstappen had niet direct een antwoord. Red Bull was strategisch gehandicapt doordat Perez al in de opwarmronde stilviel en geen rugdekking kon geven. Dat antwoord van Verstappen kwam wel in de slotfase van de race. De F1-fans wereldwijd werden getrakteerd op een prachtig gevecht. Het tactische gevecht werd omgezet in een nagelbijtende finale van de race, mét natuurlijk de aanval van Verstappen. Ronde na ronde nam de druk toe, werd het gat kleiner en ging de hartslag omhoog. Je krijgt vaak maar een kans in de race en inhalen in Bahrain is zeer lastig. Verstappen probeerde het in bocht 4, maar ging buiten de baan en moest zijn positie teruggeven. Had hij moeten wachten? Misschien, maar als je de kans krijgt om een Mercedes aan te vallen dan moet je die gewoon pakken. Zeker in Bahrein. Verstappen en Red Bull verloren de slag, maar zijn dit jaar wel op volle oorlogssterkte. Voor het eerst sinds 2013 doet het team weer mee in de titelstrijd. Daarmee komt er niet alleen een droom uit voor de Nederlandse fans, maar ook voor Honda en Verstappen. Jarenlang hebben ze gebouwd en gesleuteld. Ze zijn elkaar trouw gebleven in de heilige overtuiging dat er een moment zou komen waarop ze kunnen knokken met Mercedes. Dat moment is aangebroken en dan voelt het even zuur dat er niet gewonnen werd, maar er is zoveel positiefs mee te nemen uit het GP-weekend in Bahrein. Red Bull zal zich de verliezer hebben gevoeld, maar is tevens de winnaar. Het is nu alleen zaak om te zorgen dat in Imola de rollen omgekeerd zijn. De snelheid is er, het vertrouwen is er en het bewijs is geleverd: Red Bull kan echt knokken met Mercedes. Voor de fans wereldwijd wacht dit seizoen het gevecht tussen Verstappen en Hamilton, waarbij het mijn hoop is dat er niemand gaat domineren. Gewoon lekker die strijd zoals Hakkinen en Schumacher die met elkaar hadden – hard op de baan, maar met veel respect daarbuiten en de fans op het puntje van hun stoel. Nog 22 Grands Prix te gaan. De kampioen versus zijn troonopvolger! Helaas, moeten we nog bijna drie weken wachten op de volgende race - ronde twee van het gevecht tussen Max en Lewis.
Meest gelezen