GT-auto's zijn Max Verstappen in het geheel niet vreemd. Al vele jaren rijdt hij er duizenden kilometers mee, vooral in de simulator. Dat hij met die ervaring op zak eerder dit jaar binnen enkele ronden 'even' een ronderecord reed op de Nordschleife, het moeilijkste circuit ter wereld, geeft aan dat die simervaring zeer relevant is gebleken.
Maar de afgelopen jaren zagen we hem steeds vaker ook op het fysieke circuit in GT-bolides stappen, variërend van Porsches tot Audi's en van Aston Martins tot Ferrari's. Tegenwoordig kan hij dat doen binnen zijn eigen team, Verstappen.com Racing. Het eerder genoemde ronderecord reed hij onder het pseudoniem Franz Hermann. Het werd steeds duidelijker dat hij zich aan het voorbereiden was op een GT-debuut, waarvoor in het geval van de Nordschleife een speciale permit nodig is.
En Red Bull? Zijn Formule 1-formatie gaat er helemaal in mee. Enkele jaren geleden verbood Helmut Marko Verstappen om namens Red Bull een F1-demo te verzorgen op datzelfde circuit, omdat hij wist dat Verstappen zich dan niet zou kunnen inhouden. Nu echter ziet Marko er geen gevaar in, aangezien die GT-auto's 'toch niet zo snel zijn'.
Red Bull werpt op dat vlak dus geen hindernissen op, al zullen er heus afspraken zijn gemaakt dat de optredens buiten de Formule 1 zijn hoofdprogramma niet in de weg mogen staan. Een vrij weekend, tussen de GP's van Italië en Azerbeidzjan in, voldoet aan die voorwaarde.
Mogelijk is de mogelijkheid tot dit soort uitstapjes ook onderdeel geweest van bepaalde onderhandelingen tussen Verstappen en Red Bull. Voor iemand met zo'n staat van dienst ben je toch geneigd net iets meer toe te staan om hem tevreden te houden.
Beste coureur ter wereld in een 'beginnersauto'
Om dezelfde reden dat Verstappen eerst een rijbewijs moest halen om überhaupt op de Nordschleife te mogen rijden, moet hij komend weekend eerst in een wat minder pk-rijke bolide stappen voor zijn racedebuut. De Nordschleife, zo oordeelt men aldaar, moet je stapje voor stapje leren kennen. De Porsche Cayman GT4 is geen match voor bijvoorbeeld de Ferrari 296 GT3 waarin hij eerder testte, maar regels zijn regels.
En vergeet niet dat je met elke auto de limiet op kunt zoeken, waardoor ook een iets minder krachtige auto uitdagend kan zijn. Verstappen zal bovendien eerbied genoeg hebben voor zowel de baan als het beoogde kampioenschap om die eisen volledig te accepteren en ook te waarderen, viervoudig Formule 1-wereldkampioen of niet.
Mogelijk zien we hem over enkele weken wél in actie in een GT3-bolide, als hij in dezelfde NLS (Nürburgring Langstrecken-Serie) niet meer de Porsche, maar de Ferrari 296 bestuurt, zoals publicaties suggereren.
Wat is Verstappen.com Racing?
Verstappen.com Racing is Max Verstappens raceproject dat in 2022 werd gelanceerd als paraplu voor diverse motorsportactiviteiten. Het platform bundelt rally-avonturen van Jos Verstappen, GT-carrières van coureurs zoals Thierry Vermeulen, en simrace-activiteiten van Team Redline.
In 2025 zette het team een belangrijke stap door deel te nemen aan de GT World Challenge Europe met een Aston Martin Vantage AMR GT3 EVO. Het trio Chris Lulham (simracer), Harry King en Thierry Vermeulen rijdt in de Endurance Cup.
Een kernambititie van Verstappen is getalenteerde simcoureurs helpen doorbreken naar het echte circuit, als alternatief voor de kostbare karting-route. Lulham is het eerste voorbeeld van iemand die die alternatieve route succesvol aflegt. Voor Max zelf dient het project tevens als ontspanning - het is een manier om tot rust te komen naast zijn Formule 1-carrière.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!