Van 2003 tot en met 2005 was daar de 'single lap'-kwalificatie, waarin elke rijder één rondje kreeg. De volgorde werd bepaald door de stand in het kampioenschap (Q1) en de uitslag van de eerste sessie (Q2). Het grote probleem was dat als de weersomstandigheden veranderden, niet elke coureur daar hinder van ondervond.
Zodoende werd het format voor 2006 nogmaals veranderd, en sindsdien is deze amper aan noviteiten onderhevig geweest. Sinds het laatste seizoen waarin Michael Schumacher in een Ferrari zat en Fernando Alonso wereldkampioen werd, hebben de Formule 1-coureurs te maken met een kwalificatie die in drie segmenten is opgedeeld. Na het eerste segment valt het langzaamste aantal coureurs af (tegenwoordig vijf, in het verleden is het zelfs zeven geweest), iets wat na het tweede segment wederom gebeurt. In het derde en laatste segment vechten de overgebleven, snelste coureurs om de poleposition. Voor 2019 wil de Formule 1 de kwalificatiesessie veranderen. Om meer spanning toe te voegen wordt er gesproken over een vierde segment, logischerwijs Q4 genaamd. Max Verstappen ziet dat niet zitten. "Ik zou het lekker houden zoals het is", tekent RaceFans op. "Ik vind dat de kwalificatie een kortere sessie zou moeten zijn waarin je niet al teveel kansen hebt om een snelle ronde te rijden. Waar dient de kwalificatie anders voor? Het is nu een soort training waarin iedereen tijd heeft om in zijn ritme te komen." "Wat ik begreep van de kwalificatie was dat je naar buiten moest, een of twee kansen had en dat was het dan ook. Als je meer segmenten toevoegt dan heeft iedereen op een gegeven moment de flow te pakken en kan iedereen een snelle rondetijd neerzetten."
Meest gelezen