vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Verstappen geen fan van mogelijke Q4: "Lekker houden zoals het is"

In het begin van dit millennium was er veel te doen om het kwalificatieformat. De allesbepalende tijdtraining duurde een uur, en in dat uur mochten alle rijders precies twaalf rondjes rijden. De meeste coureurs wachtten tot het allerlaatste moment, omdat de baan dan op zijn best was. Zo kon het geregeld gebeuren dat de kijkers thuis en op de tribune een half uur lang naar een lege baan tuurden.

Van 2003 tot en met 2005 was daar de 'single lap'-kwalificatie, waarin elke rijder één rondje kreeg. De volgorde werd bepaald door de stand in het kampioenschap (Q1) en de uitslag van de eerste sessie (Q2). Het grote probleem was dat als de weersomstandigheden veranderden, niet elke coureur daar hinder van ondervond.

Zodoende werd het format voor 2006 nogmaals veranderd, en sindsdien is deze amper aan noviteiten onderhevig geweest. Sinds het laatste seizoen waarin Michael Schumacher in een Ferrari zat en Fernando Alonso wereldkampioen werd, hebben de Formule 1-coureurs te maken met een kwalificatie die in drie segmenten is opgedeeld. Na het eerste segment valt het langzaamste aantal coureurs af (tegenwoordig vijf, in het verleden is het zelfs zeven geweest), iets wat na het tweede segment wederom gebeurt. In het derde en laatste segment vechten de overgebleven, snelste coureurs om de poleposition.

Voor 2019 wil de Formule 1 de kwalificatiesessie veranderen. Om meer spanning toe te voegen wordt er gesproken over een vierde segment, logischerwijs Q4 genaamd. Max Verstappen ziet dat niet zitten. "Ik zou het lekker houden zoals het is", tekent RaceFans op. "Ik vind dat de kwalificatie een kortere sessie zou moeten zijn waarin je niet al teveel kansen hebt om een snelle ronde te rijden. Waar dient de kwalificatie anders voor? Het is nu een soort training waarin iedereen tijd heeft om in zijn ritme te komen."

"Wat ik begreep van de kwalificatie was dat je naar buiten moest, een of twee kansen had en dat was het dan ook. Als je meer segmenten toevoegt dan heeft iedereen op een gegeven moment de flow te pakken en kan iedereen een snelle rondetijd neerzetten."

RN365 Special
Grootste Formule 1-schandalen: de loden balletjes van Tyrrell

In de terugkerende rubriek ‘Formule 1-schandalen’ belicht RacingNews365 deze keer de loden balletjes van Tyrrell, een laatste poging om de strijd met de turbowagens aan te gaan.

Lees meer