De nieuwe Red Bull RB16, waarmee Max Verstappen aankomend seizoen een gooi wil gaan doen naar de Formule 1-wereldtitel, werd de afgelopen twee weken op de proef gesteld door de Nederlander en zijn teamgenoot Alexander Albon. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya reden zij samen een prachttotaal van 780 ronden. En dat is niet een kwestie van alleen maar ronden rijden, zo erkent Max Verstappen in gesprek met Ziggo Sport . "Elke run is weer anders. We gaan nooit met twee keer dezelfde set-up naar buiten, tenzij het aerodynamische tests zijn. Normaal verandert er altijd wel iets aan de auto ten opzichte van de voorgaande run." En vergeleken met afgelopen seizoen is er ook veel veranderd, toch? "Het is natuurlijk geen compleet nieuwe auto, maar ik denk dat de balans meer klopt dan vorig jaar. Er zijn dingen aangepast, maar over het algemeen zijn de auto's redelijk hetzelfde, omdat de reglementen gelijk zijn gebleven. Toen ik instapte wist ik bijvoorbeeld ongeveer wel waar de rempunten zouden liggen", meent de Red Bull-coureur. Het is dus geen compleet nieuwe auto, maar wel een auto waarop veel veranderingen zijn doorgevoerd vergeleken met vorig seizoen, zo vervolgt Verstappen zijn verhaal. "Overal zijn wel veranderingen aangebracht. Alles is aangepast. Er zitten weinig onderdelen op die hetzelfde zijn als die van vorig jaar." Een verandering die in ieder geval (nog) niet is doorgevoerd, dat is het DAS-systeem, dat tijdens de testweken door Mercedes werd geïntroduceerd. De Limburger maakt zich er niet druk over, ook niet als hem wordt gevraagd of Red Bull het over zal nemen. "Ik heb het er met het team niet veel over gehad en laat het aan de mensen in de fabriek over, ook de vraag of het allemaal wel mag. We zien het wel. Misschien als ik me erger dat ik dan het stuur er vanaf trek", grapt hij.
Meest gelezen