Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen haalt schouders op bij gridstraf: "Moeten er gewoon naartoe kunnen rijden"

Max Verstappen zal de Grand Prix van Italië vanaf de vierde of de zevende plaats starten, maar zicht op de overwinning heeft hij naar eigen zeggen zeker. De Nederlander bekijkt zijn kansen voor de zondag.

P2 was het kwalificatieresultaat van Max Verstappen op zaterdag, maar met een gridstraf van vijf plaatsen wordt hij in eerste instantie teruggezet naar de zevende startplaats voor de GP van Italië. Hij kan nog als vierde starten vanwege een aantal andere gridstraffen, maar daar gaat de Nederlander niet van uit. Ook maakt hij zich er geen zorgen over. "Er is een regel van twee of drie jaar geleden waarin staat dat je je volledige penalty moet nemen", zo legt de Red Bull-coureur uit aan de Nederlandse pers, waaronder RacingNews365. "Het maakt daarbij niet uit wie er achter je staat, maar uiteindelijk maakt het voor mij ook niet zo veel uit. Je verliest wat ten opzichte van Charles Leclerc (hij start op P1, red.) in het begin van de race, maar als je de snelheid hebt, dan moet je er naartoe kunnen rijden. En dat hopen we." Verstappen legt uit dat Red Bull hier de auto ook op heeft afgesteld. "Het zou dus een teleurstelling zijn als we morgen niet mee kunnen komen."

Wat kan Ferrari doen tegen Verstappen?

Leclerc staat op pole, maar al vaker dit seizoen is gebleken dat Red Bull veel sneller is in de race. Verstappen schrikt ook niet van het sterke kwalificatieresultaat bij de tegenpartij. "Het rondje kwam allemaal goed uit. Weinig benzine, de zachtste band... Dat moesten hij hier ook altijd doen in de afgelopen jaren. Daar kom je op zich nog wel goed mee weg, maar in de race niet altijd. Het wordt ook wat warmer en hopelijk komt het dan iets meer naar ons." De afstelling van Red Bull is duidelijk wat anders dan de aanpak van Ferrari. Op Monza rijden de teams logischerwijs met minder downforce, maar de Oostenrijkse renstal koos voor net wat meer downforce dan Ferrari heeft. "Dit is de extremere variant", zegt Verstappen over de afstellingsverschillen op de Temple of Speed . "Hier kan je met heel weinig downforce rijden of met net iets meer, maar je komt altijd wel op dezelfde rondetijden uit. We moeten ook gaan kijken naar de rest, zoals bandenslijtage", aldus de Nederlander, die ondanks het missen van pole zeer tevreden is over de kwalificatie. Strategische zetten zoals een tow bleken niet nodig te zijn. "Je kan je afvragen: zat er meer in? Maar aan de andere kant maakt het toch niet zo veel uit met een penalty. Als je de snelheid hebt, dan kom je toch wel naar voren."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"