Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

"Verstappen had in de Mercedes niet veel beter kunnen scoren dan Hamilton en Russell"

'Max Verstappen stijgt boven zijn materiaal uit', zo wordt regelmatig gezegd door de F1-kenners. Maar wat had de regerend wereldkampioen dit jaar kunnen presteren in de Mercedes-bolide? Het kampioenschap winnen in ieder geval niet, daar is ons podcastpanel het over eens.

Verstappen Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

Zoals elke week in de RacingNews365 Formule 1-podcast krijgen autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers een aantal stellingen voorgeschoteld. 'Max Verstappen was minimaal tweede geworden in de auto van Mercedes', was een van deze stellingen voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten.

Het antwoord van Coronel en Dimmers was duidelijk en eensgezind. "Nee", oordeelden de experts direct. "Die auto was in het begin van het seizoen echt serieus slecht. Het was leuk dat George Russell de constante man was, altijd in de top vijf finishte en nooit uitviel. Die auto gaat ook nooit kapot: ze zijn twee keer uitgevallen en dat had niks te maken met de auto", legt Dimmers uit.

"De auto is gewoon bulletproof, vorig jaar eigenlijk ook al. Dat is ook de klasse van Mercedes. Er gaat niks kapot, geen enkel onderdeel." Verstappen had het hoogstwaarschijnlijk niet heel veel anders gedaan. "De top vijf en af en toe bijna op een ronde achterstand (Russell, red). Verstappen kan veel, maar Verstappen kan geen seconde harder rijden dan Russell. Hij kan veel, maar het is geen superman."

"Russell heeft het heel goed gedaan en Hamilton zit er ook goed bij, maar Max was geen tweede geworden. Ik denk dat derde het maximaal haalbare was en als hij daar in zou zijn geslaagd, dan zou hij echt een 'Michael Schumachertje' in de de beginjaren van Ferrari hebben gedaan."

Coronel sluit zich hier volledig bij aan en is benieuwd naar waar Mercedes aan het einde van het Formule 1-seizoen staat. Momenteel zijn ze derde in de constructeursstand en staat Russell met P4, zelfs voor Ferrari-coureur Carlos Sainz. "Dat is nog zo, maar dat gaat natuurlijk wel veranderen. Mercedes is langzamer en Ferrari gaat nu gewoon wat punten scoren."

Red Bull, Mercedes en Ferrari in de Verenigde Staten

Tweede werd Verstappen dit Formule 1-seizoen in ieder geval niet. Net als in 2021 gaat de Limburger er vandoor met de wereldtitel, al is de strijd dit keer al beslist met nog vier races te gaan. De eerste race van deze vier is de Grand Prix van de Verenigde Staten. Heeft Red Bull hier het voordeel of juist Ferrari?

"Wat me opvalt is dat die Ferrari heel veel grip pakt", stipt Coronel aan. "In de kwalificatie vinden ze het piekmoment goed, maar de bekende foto na de finish: de banden van Leclerc vergeleken de banden van Max of Perez, in ieder geval die van Red Bull en Ferrari... Dat was serieus een groot verschil."

Hiermee doelt Coronel op de intermediates na de GP van Japan. De banden van Verstappen waren in een prima staat, maar die van Leclerc totaal niet. Veel grip is handig op het Circuit of the Americas, maar het is nog maar de vraag hoe goed de Ferrari-bolide om zal gaan met het rubber.

"Dit betekent dus wel: als je meer banden slijt, dat je dan meer grip uit de band trekt. Die piek kan je tijdens de kwalificatie beter vinden, maar als je over pak en beet 60 ronden moet rekenen, dan is het natuurlijk net iets anders. Dan moet je juist niet alles in de eerste ronde hebben, maar een gemiddelde over de stint van twintig, dertig ronden."

Dimmers vult aan: "Op COTA heb je de lange rechte stukken, dat is best goed voor Red Bull. Aan de andere kant heb je ook die bochten van 90 graden (goed voor Ferrari). Die esses moeten wel weer in het voordeel van Red Bull zijn. Ik denk dat de kwalificatie best spannend wordt, maar in de race wordt het gewoon Max."

Beluister de gehele podcasts hieronder.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull gaan Mercedes de genadeklap uitdelen

In de nieuwste RacingNews365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de GP van de Verenigde Staten, waar Max Verstappen en Red Bull de genadeklap uit kunnen delen aan Mercedes (en Ferrari). Beluister 'm hieronder.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

36 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"