Rob Smedley, voormalig race-engineer bij Ferrari en technisch kopstuk bij Williams, analyseert de wedstrijd vanuit zijn eigen perspectief op de website van de Formule 1 - waarvoor hij nu werkt als technisch adviseur. "Als Red Bull een pitstop had gemaakt na Lewis Hamilton, was Max Verstappen achter hem gekomen door de undercut. Lewis had iets meer dan een seconde achterstand toen hij naar binnen ging en was daarvoor al een halve seconde per rondje sneller dan Max. Max reed toen op twintig ronden oude banden, versus de nieuwe die Lewis net had gehaald - die hem nog eens een seconde per ronde sneller maakten", aldus Smedley. "De ruwe optelsom betekent dat Lewis sowieso voor Max zou rijden als Red Bull hem ook een stop had laten maken. Dus deed Max' team het enige juiste wat mogelijk was, anders wisten ze dat hij sowieso tweede zou worden. Nu probeerden ze hem nog zo lang mogelijk aan de leiding te houden." De Brit, die op internet ooit faam vergaarde met zijn uitspraak "Felipe baby, stay cool!" als race-engineer van Felipe Massa, meent dat Hamilton zo altijd al in het voordeel was: "Lewis ging gewoon wat sneller op de harde band én had de luxe van een gratis pitstop. Alle kaarten waren in zijn voordeel, waardoor Red Bull eigenlijk niks anders kon doen."
Meest gelezen