In 2026 zien we nieuwe motorreglementen in de Formule 1. Vanaf dat jaar wordt het vermogen voor 50% gegenereerd door een 'klassieke' verbrandingsmotor en voor de overige 50% door elektrische componenten. En daar wringt de schoen voor Verstappen , zo gaf hij vorige week ook al aan. Want uit eerste simulaties blijkt dat het loont op het rechte stuk op volle snelheid terug te schakelen om de batterijen op te laden. En dat kan wat de F1-kampioen betreft niet de bedoeling zijn. "Dit klopt zo gewoon niet. Dit is niet hoe we een F1-auto zouden moeten besturen", zo roept hij tegenover onder andere RacingNews365 . Ook onder het remmen, blijft de (elektrische, red.) motor vol vermogen geven, een beetje met hetzelfde effect als de geblazen diffuser ooit teweeg bracht." "Dat creëert een hele vreemde dynamiek, wat op mij in ieder geval heel vreemd overkomt", zo vervolgt Verstappen, die tevens ingaat op de plannen om actieve aerodynamica terug te laten keren in de Formule 1. "Alles wordt zo onnodig gecompliceerd en daar moeten we echt naar kijken."
Welke coureurs zijn er van op de hoogte?
Verstappen weet dat hij medestanders zal krijgen, maar dat er ook mensen zullen zijn die de nieuwe regels juist wel toejuichen. "Mensen die denken er een voordeel uit te kunnen alen, zullen de regels toejuichen. Maar ik kijk er puur als coureur naar. En uiteindelijk zal je altijd dit soort politieke spelletjes hebben." Gevraagd of hij daadwerkelijk met andere coureurs over het thema gesproken heeft, geeft hij aan dat hij mogelijk niet bij iedereen daarmee aan zou kunnen kloppen: "Ik ben er niet zeker van hoeveel coureurs werkelijk op de hoogte zijn van hoe het er nu werkelijk voor staat."
Meest gelezen