Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen heeft een betere Albon nodig om wereldkampioen te worden

Red Bull en Max Verstappen sloten het F1-seizoen 2019 positief af, maar alle aandacht ging al geruime tijd uit naar het volgende seizoen. In 2020 is alleen de wereldtitel goed genoeg.

Om wereldkampioen te worden in 2020 zal Red Bull allereerst zelf flink aan de bak moeten. Het team kende een redelijk seizoen in 2019, maar beschikte met de RB15 niet over een dominante auto. Dit in tegenstelling tot hetgeen in de voorbije jaren vaak aangenomen werd, was het chassis niet beter dan dat van concurrent Mercedes. Motorleverancier Honda moet deze winter de laatste puntjes op de i zetten, zodat Red Bull voor het eerst in jaren weer een motor heeft die minimaal gelijkwaardig is aan die van de concurrentie. Daarmee zou het dan qua bolide alles in huis hebben om het Mercedes over een heel seizoen serieus lastig te maken. Max Verstappen zelf presteerde op de toppen van zijn kunnen en kende, op wat schoonheidsfoutjes na, een uitstekend seizoen. Het is voor een F1-coureur onmogelijk om 21 Grands Prix foutloos door te komen, maar de Nederlander was er dicht bij. Alleen in België en Italië had hij 'dingen anders kunnen doen'. Er bestaat geen twijfel over dat Verstappen opgewassen is tegen Lewis Hamilton. Verstappen mist alleen een belangrijke steunpilaar - een razendsnelle teamgenoot. Sinds het vertrek van Daniel Ricciardo bij Red Bull is er een gat ontstaan dat zowel Pierre Gasly als Alexander Albon niet wist op te vullen. Eerstgenoemde werd halverwege het seizoen teruggezet naar Toro Rosso en Albon kreeg de kans bij Red Bull. De rookie deed het aardig, maar vormde geen enkel moment een bedreiging voor Verstappen of voor de coureurs van Mercedes en Ferrari. Autocoureur Tom Coronel begrijpt dat Verstappen dat wel mist: "Je hebt iemand nodig die je onder druk kan zetten. Van je teamgenoot leer je, ook als is het maar één procent. Dat kan net die ene procent zijn die nodig is om wereldkampioen te worden." "Als je kijkt naar Gasly en Albon, dan waren die dit seizoen niet bij machte om een Ferrari of Mercedes achter zich te houden. Als Max wereldkampioen wil worden, dan heeft hij een betere Albon nodig dan die van dit seizoen. Hij heeft een jongen nodig die punten af gaat pakken van Mercedes en Ferrari", concludeert F1-journalist Ruud Dimmers. Albon presteerde in het seizoen erg constant, maar had een abonnement op de zesde plaats. Hij wist zonder pech of fouten van Verstappen geen enkele race voor de Nederlander te finishen, of een van de concurrenten achter zich te houden. Coronel hoopt dat Albon volgend seizoen net wat sterker voor de dag komt: "Hij heeft dan meer ervaring en feeling met het team. Je ziet ook dat het team hem aanmoedigt als hij mensen inhaalt, of aanspoort om meer risico te nemen. Als hij deze winter eens goed nadenkt en analyseert, dan kan hij ook van zijn teamgenoot leren. Ik geloof wel dat hij wat dichter bij Max staat volgend seizoen." "Het was pas zijn eerste seizoen in de Formule 1, maar het verschil met Max was wel erg groot. Albon moet echt een stap vooruit zetten", concludeert Dimmers. "Een beetje à la Ricciardo, die wel dichter bij Max stond. Die kon hem uitdagen en soms ook pakken. Dat heb je nodig, plus dan pak je punten af van Mercedes en Ferrari." Heeft Red Bull het slechte rijdersduo van de topteams en wie doorbreekt de dominantie van Mercedes in 2020? Je hoort het in deze aflevering van de RacingNews365 F1-podcast met autocoureurs Tim & Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje