Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen heeft goed nieuws over nieuwe Honda-motor

Honda mag dan wel aan het einde van 2021 de sport verlaten, dat doen ze niet zonder volgend jaar alles te geven. Het begint met een nieuwe motor, die volgens Verstappen een mooie stap vooruit is.

Honda verlaat per 2021 de sport, dat is geen geheim meer. De Japanners hebben echter nog steeds hun volledige toewijding toegezegd tot en met het einde van het volgende seizoen. Omdat ze per 2022 uit de sport verdwijnen, hebben ze de geplande grote update voor dat seizoen een jaar naar voren gehaald. In 2021 zal Max Verstappen dan ook een nieuwe motor krijgen die een aanzienlijke stap vooruit moet zijn. Als RacingNews365 de Red Bull-coureur vraagt naar de nieuwe motor en wat voor een performance boost deze hem zal geven, licht Verstappen alvast een klein tipje van de sluiter op. "De nieuwe motor zal in ieder geval krachtiger zijn, dus dat is goed", erkent hij. "Ik kan echter niet te veel in details treden", aldus de 23-jarige coureur, die niet per se weet of het een grotere stap zal zijn dan de stappen die de concurrentie zullen zetten. "Het is in ieder geval een mooie stap vooruit. De andere teams zitten natuurlijk ook niet stil, maar we gaan het volgend jaar zien. Ik denk dat het van onze kant wel een goede stap vooruit is", zo verklaart de Nederlander, die bijval krijgt van Red Bull-adviseur Helmut Marko. In gesprek met Auto Motor und Sport gaat de Oostenrijker in op de nieuwe krachtbron waarmee Honda volgend seizoen aan zal komen zetten. "De nieuwe Honda-motor moet enkele tekortkomingen ten opzichte van Mercedes recht zetten. Niet alleen qua vermogen, maar ook op andere vlakken moet het een verbetering zijn. Een van de grootste problemen is het feit dat de Honda-motor snel last krijgt van 'clipping", zo verklaart Marko. Tom Coronel legde eerder al uit hoe dat precies zit . Volgens Marko komt een groot deel van de achterstand op Mercedes daar vandaan. "Wij krijgen erg snel te maken met clipping en eerder dan Mercedes. Daardoor kunnen we niet een heel recht stuk lang gebruik maken van het volle vermogen. Hoe langer de rechte stukken, hoe groter het nadeel is ten opzichte van Mercedes", zo verklaart Marko. Door dat probleem heeft Red Bull aan het einde van de rechte stukken soms over zo ongeveer 160pk minder beschikking dan Mercedes. Met medewerking van Dieter Rencken . Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
LIVE Sprint Shootout Formule 1 GP China 2024