Met een schitterende ronde reed Max Verstappen op zaterdagmiddag naar de poleposition. Meer dan honderdduizend Nederlandse fans gingen helemaal uit hun plaat, want niet iedereen had dat na de tegenvallende vrijdag aan zien komen. Dat beaamt Verstappen, die terugblikt op een mooie zaterdag in Zandvoort. "Het was een speciale kwalificatie, zeker na de vrijdag die we hadden. Het was heel zwaar en we moesten best wel veel dingen aanpassen aan de auto, want we hadden eigenlijk niet echt veel informatie." "Daarom draaide het er op zaterdagochtend tijdens de derde vrije training eigenlijk ook nog steeds om dat we wat leerden over de auto en dat we op weg naar de kwalificatie het een en ander probeerden te finetunen."
Vol risico in Q3
In de eerste twee delen van de kwalificatie had het er alle schijn van dat Verstappen weer simpel naar de poleposition zou kunnen rijden, maar in Q3 bleek het allemaal toch zeer dicht op elkaar te zitten. Het ging zeker niet vanzelf, vertelt Verstappen, die in zijn allesbeslissende run nog wat bandenprobleempjes had. "We waren de hele kwalificatie snel, maar we lieten het niet echt zien, omdat we soms wat vroeg naar buiten gingen en daarna geen tweede run meer deden. In Q2 reden we bovendien alleen maar op gebruikte banden." "Met het verloop van Q3 ben ik heel blij, want de marges waren zeer klein. In mijn laatste run zat het wat tegen tijdens mijn outlap, want er reed een auto extra voor me, waardoor ik in de eerste sector langzamer moest rijden dan ik had gewild." Dat deerde Verstappen echter niet. "Toen ik mijn snelle ronde daarna startte, voelde het alsof mijn banden nog niet helemaal op temperatuur waren, maar in sector twee wist ik dat te herstellen en bleek dat net genoeg voor de poleposition." "Ik wist dat ik in die tweede sector in de eerdere ronden tijd had verloren, dus in Q3 nam ik daar vol risico", aldus Verstappen, wie dat de poleposition opleverde.
Red Bull heeft een complete bolide
Het is de tweede poleposition op rij voor Max Verstappen, die vorige week op Spa-Francorchamps ook al de snelste man was. Dat moet de burger toch moed geven, want de twee circuits zijn qua karakteristieken totaal anders. Verstappen trekt dan ook een heldere conclusie. "Het betekent dat we een complete bolide hebben", concludeert de regerend kampioen. "Je kan zien hoe snel het kan veranderen, want in Spa waren we dominant, maar hier zag het er in eerste instantie een stuk lastiger uit. Het zat in de kwalificatie dan ook heel dicht op elkaar." "Je kan dus zien dat we het op een circuit waar veel downforce nodig is nog wat lastiger hebben om het maximale uit onze auto te halen. Desalniettemin is het een snelle bolide. Na de vrijdag zag je dat de hele fabriek en iedereen hier op het circuit de juiste keuzes wist te maken om de auto sneller te maken." Want Red Bull moest echt aan de bak na de vrijdagse trainingen, zo vertelt Verstappen. Maar dat deden ze met succes. "We moesten na de problemen in VT1 haasten op weg naar VT2, waardoor bepaalde dingen qua set-up niet waren zoals we hadden verwacht. Dat hielp natuurlijk niet mee. Daarom was VT2 uiteindelijk ook niet heel erg representatief en moest er op vrijdagavond veel gefinetuned worden."
Meest gelezen