Sergio Perez reed op donderdag een uitgebreid programma, waardoor er geen hoge nood is bij Red Bull om veel ronden te rijden met Max Verstappen op vrijdag. Toch kwam de Nederlander in de ochtend al aan een totaal aantal van 45 ronden. Verstappen reed vooral korte stints van een handvol ronden op de harde band, met tussendoor een stint van 9 en een stint van 12 ronden. De focus leek te liggen op de balans en de afstelling van de Red Bull RB18. Updates waren er in de ochtend nog niet tot nauwelijks aan de wagen. Alleen een kleine wijziging aan de voorvleugel werd er gespot in de Red Bull-garage, maar verder geen grote veranderingen.
Mercedes werkt racesimulatie af
Met zijn 45 ronden deed Verstappen het gemiddeld. Mercedes leidt bij het ingaan van de lunch de dans, met in totaal 67 ronden, nadat het met George Russell een hele racesimulatie afwerkte. Russell reed 44 ronden tijdens die simulatie, verdeeld over drie stints met tussendoor dus twee pitstops. Hij ging van de medium C3, naar de harde C2 en vervolgens de harde C1-band. Op het oog verliep alles vlekkeloos. Esteban Ocon (59) en Charles Leclerc (54) wisten ook beiden meer dan vijftig ronden neer te zetten namens respectievelijk Alpine en Ferrari. Aston Martin, wiens coureur Sebastian Vettel even stilstond op het circuit, kwam net als Verstappen tot zo'n 45-tal ronden. Yuki Tsunoda zat ook in de buurt van het rondeaantaal van Verstappen.
Handvol problemen
Problemen waren er ook, genoeg. Williams' remmen vlogen in brand, waarna er veel schade was aan de achterkant van de FW44. McLaren worstelt ondertussen nog steeds met remproblemen, Haas moest vanwege uitlaatproblemen al na 23 ronden de handdoek in de ring gooien en Alfa Romeo blijft met 25 ronden ook wat achter op het gemiddelde. Valtteri Bottas viel tijdens de slotminuten bovendien nog stil.
En qua rondetijden?
Deze zeggen vooralsnog vrij weinig. Esteban Ocon en Charles Leclerc staan ver voor de concurrentie met tijden in de 1:34. Zij reden hun snelste ronde op de zachte C4- en de medium C3-band. De mannen achter hen reden voornamelijk op harder rubber, wat hun langzamere tijden verklaart. Max Verstappen was de snelste man van iedereen op de harde banden, maar moest wel 1.5 seconden toegeven op Esteban en Charles.
Meest gelezen