Na een lang 2019-seizoen hoefde Max Verstappen ruim twee maanden niet in zijn Formule 1-auto te zitten. Afgelopen week kroop hij, op de shakedown na, voor het eerst weer echt achter het stuur van zijn nieuwe Red Bull RB16 voor de testweek in Barcelona. Op de vraag van RacingNews365 of hij in aanloop naar het seizoen weer hongerig was om te racen, erkent Verstappen dat hij dat altijd is. "Ik heb deze winter eigenlijk niks anders gedaan dan in de auto gezeten, zij het virtueel. Die zin om in de auto te zitten is er altijd", zo vertelt de Red Bull-coureur, alvorens wij verder vragen. Had je dan, na zo'n lang seizoen, geen behoefte aan een pauze van het racen? "Natuurlijk heb ik wel een soort van break gehad, omdat ik niet in een Formule 1-auto, maar in mijn simulator heb gereden. Dat is voor mij ook een soort van relaxen. Een paar uur in de simulator doorbrengen vind ik namelijk zeer rustgevend, zo erkent hij. Uiteraard ben ik ook dan bezig met racen, maar dan draait het voornamelijk om plezier." Toch verschillen testweken wel degelijk van het echte racewerk, dat in maart in Melbourne weer begint. De coureurs zijn voornamelijk op zichzelf gefocust en de andere teams doen er tijdens de testdagen nauwelijks toe. Sommige coureurs hekelen testdagen. Verstappen kijkt er in ieder geval niet tegenop, maar ziet het simpelweg als een deel van zijn werk. "Het hoort er gewoon bij en het is redelijk vergelijkbaar met een raceweekend. Er wordt heus niet constant tegen je aan gepraat. Je werkt een programma af dat je al kent voordat je in de auto stapt. Ik weet precies wanneer ik wat ongeveer ga doen." "Het enige verschil met een normaal raceweekend is dat we nu meer tijd en vrijheid hebben om dingen te testen. Het hoort erbij, het is standaard, iets dat ik al mijn hele leven lang heb gedaan", aldus de Red Bull-coureur over de testdagen. Max Verstappen kende een uitstekende testweek in zijn nieuwe Red Bull, maar Mercedes was wederom ijzersterk. En speelde Ferrari verstoppertje of zijn er echt problemen? Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen behandelen dit en nog veel meer in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast, die hieronder te luisteren is.
Meest gelezen