Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen kan dit weekend een zware mokerslag uitdelen

Hij won de eerste race met relatief gemak, maar Abu Dhabi is nog ver. Max Verstappen en Red Bull rekenen zich nog niet rijk, maar dit weekend kan het team wel een mokerslag uitdelen.

Max Verstappen won met overmacht de Grand Prix van Bahrein. Teamgenoot Sergio Perez wist nog enigszins in het spoor te blijven, maar Fernando Alonso moest op de derde positie als 38 seconden prijsgeven. Mercedes en Ferrari kwamen in het stuk totaal niet voor. Een harde klap voor de concurrentie, maar een wereldtitel win je natuurlijk niet tijdens de eerste race. Ook niet na twee races, maar toch kan de regerend kampioen samen met zijn team een mokerslag uitdelen in Saoedi-Arabië. We blikken vooruit op de GP in Djedda.

Cp2Z1eEDkm0

View this post on Instagram A post shared by RacingNews365 Nederland (@racingnews365)

Snel, sneller snelst

Met een lengte van 6,174 kilometer is het Grand Prix-circuit in Djedda lang, maar de snelheden op het adembenemende stratencircuit liggen hoog, heel hoog. Een sneller F1-stratencircuit is er niet en de muren staan altijd gevaarlijk dichtbij. Althans, dit jaar iets minder dichtbij dan voorheen, omdat er enkele wijzigingen zijn doorgevoerd die de situatie op het circuit voor de coureurs iets overzichtelijker en veiliger moet maken. De eerste sectie van het F1-circuit is, na de eerste, langzame chicane, bochtig en snel. Coureurs zwiepen hun stuur meerdere keren van links naar rechts, alvorens men via een lange, snelle hairpin de overgang maakt naar de tweede sector. Deze is wederom razendsnel, waarbij het voor de F1-coureurs kunst is om zo veel mogelijk snelheid mee te nemen in de bochten en daar op de lange, rechte stukken van te profiteren. De tweede sector begint met een snelle knik naar links, waar in het verleden Mick Schumacher al eens hard in de muur klapte. Daarna volgt de tweede DRS-zone, op weg naar de laatste bocht, een hairpin, alvorens men het lange recht stuk op draait en aan een nieuwe ronde begint. DRS zal weer een grote rol gaan spelen tijdens de GP in Djedda. Kiezen de teams voor meer downforce, om zo door de bochten in de eerste sector te vliegen, of legt men de nadruk op de topsnelheid op de rechte stukken? Van kat-en-muisspelletjes bij het detectiepunt voor de laatste DRS-zone, zoals Verstappen en Leclerc die vorig jaar met elkaar speelden, zal echter geen sprake meer zijn. De FIA besloot in aanloop naar het weekend om het DRS-detectiepunt te verleggen tot na de laatste hairpin. Hoe dat er vorig jaar aan toe ging, zie je in de video hieronder.

Hoe hard gaat Red Bull?

Het is de vraag die menig F1-fan in aanloop naar dit weekend stelt. Maar ook de concurrentie zal daar wakker van liggen. In Bahrein was Red Bull heer en meester, zonder twijfel, maar zelf tempert het de verwachtingen voor de GP van Saoedi-Arabië. Volgens Verstappen en co. zal het verschil aankomend weekend namelijk echt niet zo groot zijn en kan vooral Ferrari een stap zetten. Reden hiervoor is dat de seizoensopener in Bahrein verreden werd op een afwijkend circuit. Zo is de bandenslijtage nergens zo hoog als op het Bahrain International Circuit, wat veel invloed heeft op de banden en de balans van de auto. In Soedie-Arabië is het asfalt veel 'vriendelijker' voor de auto's, wat Ferrari goed uitkomt. Aangezien de teams hun auto's (op een verdwaalde filmdag na) op nog geen ander circuit dan in Bahrein hebben getest, zal er dit weekend weer een hoop meer duidelijk worden. De problemen van Ferrari zullen minder (prominent) aanwezig zijn, is de verwachting, waardoor de krachtsverschillen met Red Bull kleiner zullen zijn. Bovendien is topsnelheid een dingetje in Djedda en laat dat nou een van de (weinige) vlakken zijn waarop de Italianen op dit moment de overhand lijken te hebben. De verschillen in de kwalificatie waren in Bahrein al relatief klein, waardoor de verwachting is dat Red Bull zich op kan maken voor een moeilijker weekend in Saoedi-Arabië.

Hield Red Bull in?

Maar de concurrentie lijkt minder overtuigd te zijn van de kansen van de rest. In Bahrein werd Red Bull namelijk nog geplaagd door wat balansprobleempjes en daardoor was Verstappen in de kwalificatie niet op zijn best. In de race reed hij met gemak weg en leek hij het gaspedaal bovendien niet helemaal in te drukken. Zijn engineer maande hem zelfs meermaals om het rustiger aan te doen. Als de balansproblemen zijn opgelost kan Verstappen nog een stuk harder in de kwalificatie, zeker op een baan als in Saoedi-Arabië, waar talent net dat kleine beetje verschil kan maken. Natuurlijk heeft de concurrentie van de Red Bull-coureur dat talent ook, maar met zijn geweldige RB19 moet het zeker in de race eigenlijk weer een overwinning worden voor Verstappen. En als Red Bull dat op een net zo dominante, of misschien zelfs op nog dominantere wijze weet te doen als twee weken geleden, dan zal dit toch als een mokerslag binnenkomen bij de concurrentie. Zeker bij Ferrari, dat nog een sprankeltje hoop lijkt te hebben op een kampioenschapsstrijd. Mercedes heeft de naam van Verstappen stiekem al met potlood ingekleurd in haar notitieboekje. Zondagavond Nederlandse tijd weten we of Verstappen en Red Bull een nieuwe tik hebben uitgedeeld. Het staat in ieder geval vast dat Verstappen en Red Bull de gedoodverfde favorieten zijn voor de GP van Saoedi-Arabië. Alleen Ferrari lijkt een stokje te kunnen gaan steken voor een tweede zege van de Red Bull-coureur.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"