Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Miami 2024

Verstappen kent ideale strategie voor GP Miami

Wat is de snelste route richting de finish in Miami? Dankzij het sprintweekend is de data niet extreem uitgebreid, maar Pirelli komt toch met vier mogelijkheden.

Pirelli Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voor de tweede keer dit seizoen is de Formule 1 bezig aan een sprintweekend. Twee races en twee kwalificaties is niet alleen flink aanpoten voor de teams, maar ook voor de banden van Pirelli. Het circuit in Miami bleek voorlopig iets minder hard voor de banden dan vooraf gedacht, waardoor Pirelli verwacht dat de Grand Prix van Miami met weinig gekke strategieën te maken zal krijgen.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Bij een 'normale' race, zullen we de pitstopcrews van de teams niet al te veel in actie zien. Volgens Pirelli is een eenstopper namelijk met afstand de snelste strategie. Starten op de mediums en tussen rondje 15 en 21 wisselen naar de harde band, lijkt voor de meeste coureurs de beste optie. Uiteraard is het ook mogelijk om de omgekeerde weg te bewandelen. Dan zou je tussen rondje 35 en 41 een stop moeten maken.

Opmerkelijk is het feit dat Pirelli ook een strategie heeft uitgetekend met de zachte band. Waar op zaterdag nog vele coureurs twijfelde over de prestaties van de softs, verwacht Pirelli dat ook deze band tot de mogelijkheden behoort op zondag.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen heeft niet alles te kiezen

Voor Max Verstappen en zijn teamgenoot Sergio Perez lijkt er maar één strategie voor de hand te liggen: starten op medium en uitrijden op de harde band. Beide coureurs hebben nog één nieuwe set mediumbanden over en twee nieuwe setjes harde banden. Beide heren hebben echter geen nieuwe zachte banden meer over, maar wel drie setjes gebruikte softs.

Bij de concurrentie is dat wat anders. Beide Ferrari-coureurs, Charles Leclerc en Carlos Sainz, beschikken nog maar over één nieuw set medium én één nieuw set harde banden. Ook Oscar Piastri beschikt over deze keuzes, terwijl Lando Norris nog een nieuwe set zacht over heeft. Hij zou dus wat meer risico kunnen nemen.

Voor Mercedes is er al helemaal weinig te kiezen. Beide coureurs hebben alleen nog twee nieuwe sets harde banden over. Verder moeten zij het doen met gebruikte banden. Bij Aston Martin hebben ze juist weer géén nieuwe harde banden. Zij beschikken nog wel over nieuwe mediums én nieuwe zachte banden.

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season 'Sainz ziet opnieuw belangrijke optie voor 2025 wegvallen'