Max Verstappen pakte op Spa-Francorchamps een gridstraf, waardoor de Nederlander niet vanaf de eerste positie mocht starten, maar tien plaatsen naar achteren ging. Het idee daarachter was dat hij zich vrij snel naar voren zou kunnen werken, maar de realiteit bleek anders te zijn. Inhalen was ineens vrij lastig op de lange rechte stukken in de Belgische Ardennen, maar desondanks wist de Nederlander zich op te werken naar de vijfde positie. Door de diskwalificatie van George Russell ging Verstappen nog een plekje door naar voren.
Zoals altijd was de start belangrijk, waar Verstappen geen grote risico's nam. Hij zorgde er in ieder geval voor dat hij heel door de eerste bocht kwam, zo zag ook voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer. "Hij moest behoorlijk voorzichtig zijn, ook al moest hij daardoor later een paar posities goed maken. Zijn start was dus vrij voorzichtig en daarin zag je de mentaliteit van een wereldkampioen", zo vertelt de Brit in zijn analyse op F1TV.
Verstappen wist in het eerste deel al wel Esteban Ocon te pakken, maar wachtte geduldig af om ook Alexander Albon en Fernando Alonso te passeren. "Het was heel aantrekkelijk om richting Kemmel Straight aan de buitenkant van Albon te duiken, maar dan werd hij bijna zeker naar buiten geduwd. Vervolgens kreeg Verstappen opnieuw een gouden kans om Albon en Alonso te passeren, al was dat niet zonder risico geweest. Verstappen hield zich in en wachtte op de volgende mogelijkheid. Hij was dus geduldig bij de start en dat betaalde zich uiteindelijk uit."
Maar als Verstappen nu geen gridstraf had gepakt voor de GP van België en zodoende dus 'gewoon' vanaf P1 had kunnen starten: had hij dan de race winnend af kunnen sluiten? "Als Verstappen van poleposition had kunnen vertrekken, dan had hij de race zonder twijfel gewonnen. Hij had daar de snelheid voor."
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!