Het was tijdens de wintertest dat Mercedes de Formule 1 opschudde met een nieuwe technische vondst. Het 'Dual Axis Steering-system' zorgt ervoor dat de stand van de banden op het asfalt kan worden aangepast. Wanneer de coureur aan het stuur trekt op het rechte stuk, zal de auto sneller gaan doordat een groter deel van de band het asfalt raakt en de grip toeneemt. Komt er een bocht aan, dan duwt de coureur zijn stuur in en staan de banden weer in de gebruikelijke V-vorm, waardoor de auto beter in de bocht gaat. De werking is simpel, maar het systeem ook daadwerkelijk bouwen is dat allerminst. "Het DAS-systeem is voor ons een afgesloten hoofdstuk", zegt Marko tegen Motorsport-Magazin . "Dat is een gewichtskwestie en wanneer je dit systeem helemaal geperfectioneerd hebt, zit je misschien al in de laatste race van het seizoen. Bovendien wordt het volgend jaar verboden." De FIA keurde het Mercedes-systeem voor dit seizoen nog wel goed en een protest van Red Bull in het GP-weekend in Oostenrijk werd afgewezen. Inmiddels is wel bepaald dat DAS vanaf 2021 niet toegepast mag worden op de auto's. Tom Coronel weet één ding zeker: "Max had gewoon gelijk over die illegale Ferrari. Alles over de beschamende prestaties van Ferrari, maar ook de nieuwe motorregels voor komend weekend hoor je in de nieuwste RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen