Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen kritisch op nieuw circuit in Miami: "Ik raakte bijna bewusteloos!"

Na de eerste Grand Prix van Miami zijn er een aantal verbeterpunten voor de volgende editie. Max Verstappen legt uit wat er beter kan op het Miami International Autodrome.

Afgelopen zondag 8 mei was het Miami International Autdrome het toneel voor een nieuwe Grand Prix op de Formule 1-kalender. Het circuit had dan ook nog een aantal kinderziektes. Tijdens de race zag Max Verstappen een aantal verbeterpunten voor het circuit, waaronder het asfalt en de kerbstones bij de bochten rondom het Hard Rock Stadium. Vooral voor het inzetten van inhaalacties moet er wat veranderen, zo legt de winnaar van de eerste GP van Miami uit aan onder andere RacingNews365 . "Ik denk dat het buiten de ideale lijn wat beter kan", zo trapt hij af. "Tijdens de race ging het nog best goed, ik was verrast. Bij de start ging ik buitenom Sainz en reed ik naast de lijn waar de verwachte grip lag, maar tijdens de race werd het vervolgens alleen maar slechter en slechter." "We hebben recentelijk nog goede voorbeelden gehad van nieuwe circuits met goed asfalt, zoals in Saoedi-Arabië. Daar was best veel grip. We moeten er (in Miami) dus goed naar kijken. Natuurlijk heeft de racelijn meer grip dan de lijnen daarnaast, maar ik denk dat het verschil op bepaalde plaatsen wat te groot is. "

Verstappen: 'In karts was het goed geweest'

Vooral de tweede sector kan volgens Verstappen wat beter. In de tweede sector ligt onder meer een chicane met hoge kerbstones, waar het tijdens de trainingen al bijna mis ging bij de Nederlander. "In karts was het beter geweest en een goede combinatie, maar niet in een Formule 1-auto. Ik denk dat het, zoals Carlos Sainz eerder ook al zei, vooral ligt aan de combinatie van de kerbs." "Tijdens de vier rondes die ik neerzette op vrijdag, raakte ik bijna bewusteloos omdat ik de eerste kerbstone te hard raakte! Je hoofd stuitert van links naar rechts, minstens zo'n vijf of zes keer. Het is echt slecht als je net iets te veel instuurt. Hij is zo lang, wijd en hard, die kerb. Het is er niet echt voor gemaakt." Bij de volgende editie hoopt Verstappen dat de lay-out van de kerbstones is aangepast. "Misschien helpt het als de kerbstones iets geleidelijker hoger worden. Ik denk dat de auto's er beter door komen als het een vloeiende combinatie wordt." Eerder legde de circuitbaas van het Miami International Autodrome al uit waarom het circuit zo langzaam is in de tweede sector. Wel staan ze open voor verbetering voor de volgende Grand Prix.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris