Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen kritisch op nieuw circuit in Miami: "Ik raakte bijna bewusteloos!"

Na de eerste Grand Prix van Miami zijn er een aantal verbeterpunten voor de volgende editie. Max Verstappen legt uit wat er beter kan op het Miami International Autodrome.

Verstappen chicane
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Afgelopen zondag 8 mei was het Miami International Autdrome het toneel voor een nieuwe Grand Prix op de Formule 1-kalender. Het circuit had dan ook nog een aantal kinderziektes. Tijdens de race zag Max Verstappen een aantal verbeterpunten voor het circuit, waaronder het asfalt en de kerbstones bij de bochten rondom het Hard Rock Stadium.

Vooral voor het inzetten van inhaalacties moet er wat veranderen, zo legt de winnaar van de eerste GP van Miami uit aan onder andere RacingNews365. "Ik denk dat het buiten de ideale lijn wat beter kan", zo trapt hij af. "Tijdens de race ging het nog best goed, ik was verrast. Bij de start ging ik buitenom Sainz en reed ik naast de lijn waar de verwachte grip lag, maar tijdens de race werd het vervolgens alleen maar slechter en slechter."

"We hebben recentelijk nog goede voorbeelden gehad van nieuwe circuits met goed asfalt, zoals in Saoedi-Arabië. Daar was best veel grip. We moeten er (in Miami) dus goed naar kijken. Natuurlijk heeft de racelijn meer grip dan de lijnen daarnaast, maar ik denk dat het verschil op bepaalde plaatsen wat te groot is."

Verstappen: 'In karts was het goed geweest'

Vooral de tweede sector kan volgens Verstappen wat beter. In de tweede sector ligt onder meer een chicane met hoge kerbstones, waar het tijdens de trainingen al bijna mis ging bij de Nederlander. "In karts was het beter geweest en een goede combinatie, maar niet in een Formule 1-auto. Ik denk dat het, zoals Carlos Sainz eerder ook al zei, vooral ligt aan de combinatie van de kerbs."

"Tijdens de vier rondes die ik neerzette op vrijdag, raakte ik bijna bewusteloos omdat ik de eerste kerbstone te hard raakte! Je hoofd stuitert van links naar rechts, minstens zo'n vijf of zes keer. Het is echt slecht als je net iets te veel instuurt. Hij is zo lang, wijd en hard, die kerb. Het is er niet echt voor gemaakt."

Bij de volgende editie hoopt Verstappen dat de lay-out van de kerbstones is aangepast. "Misschien helpt het als de kerbstones iets geleidelijker hoger worden. Ik denk dat de auto's er beter door komen als het een vloeiende combinatie wordt." Eerder legde de circuitbaas van het Miami International Autodrome al uit waarom het circuit zo langzaam is in de tweede sector. Wel staan ze open voor verbetering voor de volgende Grand Prix.

Formule 1 GP Miami 2022 RN365 Nieuwsdossier

16 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull