Voor aanvang van de kwalificatie had Max Verstappen niet al teveel vertrouwen in een goed resultaat. Daarvoor was het verschil in motorvermogen tussen Mercedes en Honda te groot. Het team van Red Bull besloot samen met hun coureur om de set-up van de auto flink te wijzigen. Het betaalde zich uit in de kwalificatie. In Q1 was het voor Verstappen nog wel even zoeken naar het juiste gevoel, waardoor hij meer ronden nodig had dan gepland. Tijdens zijn tweede snelle ronde werd hij bovendien flink gehinderd door diverse langzaam rijdende coureurs. "We hadden de auto heel erg aangepast na de eerste training. De eerste ronden voelde de auto niet heel goed aan. Daarna werd ik opgehouden anders had ik me wel verbeterd, daardoor moest ik nog een ronde doen." De opluchting was aanwezig, zeker omdat de beide McLaren als een raket gingen op Monza. Verstappen wist ze enkele duizendsten voor te blijven. "Ik had voor de kwalificatie gezegd dat ik hoopte op een plek op de tweede startrij. Vooraan op de tweede rij is goed voor ons. Dit weekend is gewoon heel lastig met de rechte stukken. Je probeert natuurlijk om nog meer downforce eraf te halen, maar als je met zo weinig downforce rijdt dan werkt er niets meer op de auto." "Je kan maar tot een bepaald downforce niveau gaan en dan kom je gewoon tekort. Dit is een heel goed circuit voor Mercedes en dat zie je ook aan McLaren. Die staan er ook weer heel dicht bij. Het klopt voor hen, voor ons niet. Dat is oké, daar moet je mee leven. We gaan zien wat het morgen (zaterdag, red.) brengt.", legt Verstappen uit.
Meest gelezen