Eigenlijk viel het gat tussen de Mercedessen en Max Verstappen in de kwalificatie nog enigszins mee. Normaal gesproken is de Red Bull-coureur echt niet blij met P3, maar deze keer kon het hem prima bekoren. Het was immers ingecalculeerd. De auto van Mercedes past gewoon beter bij Monza dan de RB16B. Red Bull rijdt al met minder vleugel dan Mercedes om te proberen het snelheidsverschil enigszins te compenseren, maar helemaal toereikend is dat niet: "Over het algemeen gaat Mercedes 338 kilometer per uur en wij 334 kilometer per uur. Daar zit zo'n drie tot vier kilometer per uur verschil in, maar wij rijden met minder vleugel, dus eigenlijk is dat gat nog groter." Nóg minder vleugel zetten is geen optie, men zit al tegen de limiet, zo legt Verstappen verder uit aan Ziggo Sport : "Dan kan je net zo goed de vleugel eraf halen. Maar het is niet alleen de vleugels waar het hem in in zit, het zijn meerdere dingen. Zo komen we ook wat vermogen te kort, maar het totale pakket van de auto ligt deze baan gewoon niet", vervolgt hij. "Maar daardoor zijn wij op andere circuits juist wel beter", vervolgt de coureur die de sprintkwalificatie vanaf P3 zal aanvangen na de kwalificatie waarin Bottas er met de snelste tijd vandoor ging: "Je zag dat Bottas die ronde alleen reed, maar als ik mijn ronde alleen had gereden, dan was ik nog eens twee à drie tienden langzamer geweest." "Zo zie je enerzijds hoe gevoelig de auto's zijn voor een goede slipstream, maar ook hoeveel Mercedes nog over heeft. Als je hier in je eentje een poleposition-rondje kunt rijden, ben je wel echt heel sterk."
Meest gelezen