Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen maalt niet om historisch nadeel tijdens GP van Mexico

Max Verstappen start de GP van Mexico op de poleposition. Geweldig natuurlijk, want je wil zo ver mogelijk naar voren staan, maar historisch gezien verliest de polesitter in Mexico-Stad relatief vaak zijn eerste positie bij de start van de race. Verstappen ligt daar echter niet van wakker.

Verstappen Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

Max Verstappen pakte met een dominante ronde de poleposition voor de Grand Prix van Mexico, maar makkelijk ging het hem in de kwalificatie zeker niet af. In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt de Red Bull-coureur waarom het op het Autodromo Hermanos Rodriguez vaak zo lastig is.

"Het was een lastige start van de kwalificatie, omdat het asfalt wat warmer was dan in VT3, dus iedereen gleed wat meer rond en het was lastiger om je ritme te vinden. Het draaide er dus echt om dat je van Q1, naar Q2 en Q3 een betere balans vond in de auto. Ik denk dat ik elke sessie een beetje beter werd."

"In Q3 konden we eindelijk wat harder pushen en heb ik twee redelijke ronden geproduceerd, dus daar ben ik heel blij mee, want hier in Mexico is het heel lastig om een ronde te perfectioneren."

"Er is namelijk weinig grip en er zijn een paar kerbstones die je perfect moet raken als je tijd wil willen, dus het is niet de makkelijkste kwalificatie van het jaar. Hetzelfde geldt voor het opwarmen van de banden, maar in Q3 leken we alles onder controle te hebben."

Lastige start

Ondanks de lastige omstandigheden pakte Verstappen dus wel de poleposition, maar historisch gezien is de eerste startplek in Mexico niet altijd de beste startplek. Omdat het een lange weg, 800 meter, is naar de eerste bocht, komen de coureurs achter de polesitter vaak met behulp van de slipstream langszij.

Verstappen maalt daar echter niet om. Hij is er van overtuigd dat hij met behulp van de Red Bull-topsnelheid voor kan blijven. En mocht dat niet lukken, dan zal hij met behulp van zijn sterke racepace het gevecht aan kunnen gaan met wie dan ook.

"Ik ben in Mexico ongeveer vanaf alle plekken gestart behalve vanaf de poleposition, maar we hebben de race wel vaak gewonnen. Het is altijd belangrijk om hier een goede start te hebben", benadrukt de tweevoudig Formule 1-wereldkampioen.

"Onze topsnelheid is niet slecht om mee te verdedigen als mensen in onze slipstream zitten, dus we moeten ons daar op focussen. Als we een goede racepace te pakken hebben, dan wordt het sowieso een goed gevecht. Natuurlijk gaan we proberen om iedereen op weg naar bocht één voor te blijven", aldus Verstappen, die nog weinig informatie heeft over zijn racepace.

"Daar weten we niet veel over, want we hebben in VT2 de bandentest uitgevoerd. Daarom is het lastig te zeggen, maar ik denk dat het wel goed komt als je zag wat voor auto we op zaterdag hadden."

Ook interessant:

Red Bull ontvangt loodzware straf van de FIA

Red Bull heeft een loodzware straf gekregen van de FIA na het overschrijden van het budgetplafond in 2021. De titel van Max Verstappen is veilig, maar de sancties zijn zwaar voor het team.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Mexico 2022 RN365 Nieuwsdossier

3 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'