Ondanks dat het gevecht om het kampioenschap al vroegtijdig beslist werd door de dominantie van Max Verstappen, waren er elders in het veld een aantal geweldige gevechten te zien. Ook de gaten tussen de top en het middenveld werden beetje bij beetje kleiner. We hebben hieronder een overzicht gemaakt van de grote winnaars in 2023.
Max Verstappen & Red Bull
De Nederlander verdient op zijn minst een korte vermelding in dit artikel, omdat het duidelijk mag zijn dat zowel Max als Red Bull de grootste winnaars van afgelopen seizoen waren. Met 19 overwinningen in 22 races zou het heel gek zijn om hem niet onder de winnaars te scharen.
De eigenschap die de Nederlander aan zijn derde wereldtitel heeft geholpen? Zijn bizarre snelheid en doorzettingsvermogen. Sergio Perez kreeg alle hoeken van de baan te zien en kon op geen enkel moment naar lucht happen. Verstappen zwakte ook niet af na het winnen van het kampioenschap. Zes van zijn negentien overwinningen pakte hij nadat de titelstrijd al was beslist tijdens de spintrace in Qatar.
En uiteraard is Red Bull ook een grote winnaar: Ze hebben statistisch gezien de beste Formule 1-auto aller tijden gebouwd. Maar Perez reed ook in deze bolide en wist maar twee races te winnen, ten opzichte van de negentien die zijn teamgenoot op zijn naam schreef. Dit bewijst maar weer: je kunt de beste auto ter wereld hebben, maar als je als coureur niet in staat bent om er elke keer het maximale uit te halen, kom je niet in de buurt van de titel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren
Red Bull was verreweg het beste team op de grid en het is aan Mercedes en Ferrari om hun zaakjes op orde te krijgen en het beter te doen. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar er is dit jaar wel wat roet in het eten gegooid door de wederopstanding van McLaren en Aston Martin, die om de beurt een uitdager van Red Bull probeerden te zijn. Het is op dit moment voor Mercedes en Ferrari al lastig genoeg om Red Bull in te halen, maar om dat ook nog eens te doen terwijl de teams uit de middenmoot ook meevechten...
Er is op dit moment veel om positief over te zijn bij McLaren. Het team heeft aantoonbaar één van de beste rijdersduo's met Lando Norris en Oscar Piastri en een CEO als Zak Brown, die in vijf jaar het team uit de slop heeft weten te halen. Dit, in combinatie met de reorganisatie binnen het team en de nieuwe technische infrastructuur, zorgt ervoor dat teambaas Andrea Stella veel lof heeft mogen ontvangen over zijn aanpak. Het was wel cruciaal dat de upgrades die op de auto werden geschroefd succesvol waren. Deze bleken naar wens te werken en leidden ertoe dat McLaren vaak de grootste uitdager van Red Bull was.
Er zijn nog steeds problemen die moeten worden opgelost, voornamelijk op fundamenteel gebied en binnen het DNA van de auto, maar voor nu is McLaren terug en zit het in de lift.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Fernando Alonso & Aston Martin
Ondanks dat Aston Martin wegzakte in de tweede seizoenshelft, kan je niet om het team uit Silverstone en vooral Fernando Alonso heen. Voor Alonso geldt: 42 jaar, maar nog lang niet versleten. De Spanjaard reed misschien wel het seizoen van zijn leven en werd gesterkt door de geweldige seizoensstart van Aston Martin. Alonso kon weliswaar het tempo van Red Bull niet volgen, maar stond in de eerste acht races wel zes keer op het podium.
En dat hadden weinig mensen verwacht aan het begin van 2023. Dat Alonso een sterke coureur is staat buiten kijf, maar deze prestaties hadden weinig mensen voorzien. De routinier staat hier en daar bekend als bad boy, maar was bij Aston Martin ineens de teamplayer. Dat was ook wel nodig, want Aston Martin kon het ontwikkelingstempo van McLaren, Mercedes en Ferrari niet bijhouden en zakte gaandeweg het seizoen verder en verder weg.
Het deerde Alonso niet. Hij ging stoïcijns door met scoren en pakte op geweldige wijze nóg twee podiumplaatsen in Zandvoort en Brazilië. Zo stelde Alonso de vierde plaats in de WK-stand veilig en belangrijker nog: hij lijkt niet verzadigd. Alonso wil meer en aast nog steeds op zijn eerste wereldtitel sinds... 2006. Krijgt hij in 2024 eindelijk de kans?
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Carlos Sainz
Als je Carlos Sainz en Charles Leclerc gaat vergelijken, bevind je je op glad ijs. Toch is Sainz meer de winnaar in 2023. Ja, Leclerc had heel veel pech, maar Sainz liet veel meer mooie dingen zien dan in 2022. Ga maar na: de Spanjaard won als enige niet Red Bull-coureur een Grand Prix en was een stukje constanter dan Leclerc.
Is Sainz op pure snelheid Leclerc de baas? Waarschijnlijk niet. Het verschil is echter dusdanig klein, dat Sainz dit seizoen toch echt een goed gevoel moet hebben gehad. Met de juiste auto is hij in elk geval in staat om Leclerc 24 races lang uit te dagen en wellicht is hij een stukje slimmer. De Grand Prix van Singapore was daar het perfecte voorbeeld van.
Sainz reed namelijk de race van zijn leven en was twee uur lang messcherp in het nauwe stratencircuit van Singapore. De Spanjaard managede zijn banden optimaal, gaf Norris bewust een DRS in de slotfase om de Mercedessen af te troeven en reed foutloos naar zijn tweede GP-zege uit zijn loopbaan. Als Ferrari verbetert en Sainz zijn sterke lijn kan doortrekken, krijgen we een leuk schouwspel in 2024. Leclerc mag dan aan de bak.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alex Albon, Williams
Vier teams vochten om de laatste drie plekken in het kampioenschap en gedurende het seizoen was er weinig onderscheid in prestaties, op één uitzondering na: Alex Albon. Van de acht coureurs die voor Williams, AlphaTauri, Alfa Romeo en Haas reden, was Yuki Tsunoda met zeventien behaalde WK-punten de naaste belager van Albon. Veertien van deze punten werden echter na het upgradepakket in de Verenigde Staten behaald.
Albon wist het seizoen met 27 WK-punten af te ronden, en zorgde er in zijn eentje voor dat Williams zevende werd bij de constructeurs, aangezien teamgenoot Logan Sargeant maar één punt wist te scoren in zijn debuutseizoen. Albon keerde in 2022 terug als Grand Prix-coureur en liet meteen een goede indruk achter. 2023 stond in het teken van een voorschot op een terugkeer naar de top. De Thai zette een aantal uitzonderlijke prestaties neer.
De zevende plaats in Canada was één van zijn beste resultaten dit seizoen. De Williams-coureur wist zijn bolide perfect te positioneren bij het ingaan van de haarspeldbocht, waardoor Esteban Ocon geen DRS kon gebruiken om hem te passeren. De inspanningen van Albon hebben ervoor gezorgd dat Williams voor het eerst sinds 2021 niet meer als laatste is geëindigd in het constructeurskampioenschap. Dit levert het team zo'n 30 miljoen dollar extra aan prijzengeld op. Een onmisbaar bedrag voor het team, dat bezig is om zich om te vormen naar een modern team, passend bij de 21e eeuw zonder dat het blijft vastzitten in oude gewoontes.
Het is van vitaal belang voor het team om Albon te behouden, mocht dat mogelijk zijn. Albon is het publieke gezicht én het boegbeeld van de verjonging van Williams en het zou zonde zijn voor het team als hij zou vertrekken.
Anderen bekeken ook:
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!