Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen ontsnapte aan levensgevaarlijke crash: "Mag van geluk spreken"

Max Verstappen beseft zich maar al te goed dat het eigenlijk best verkeerd af had kunnen lopen in Bakoe, als zijn crash veroorzaakt door de klapband iets anders was verlopen. Ook Lance Stroll weet dat hij goed weg kwam toen zijn band klapte.

Verstappen
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

In Azerbeidzjan ging het na (ruim) een dertigtal ronden op de harde band mis voor zowel Lance Stroll als Max Verstappen. Hun linker achterband begaf het plotseling zonder enige waarschuwing, waarna ze beiden in de muur terecht kwamen. Beide coureurs konden, weliswaar ietwat geschrokken, zonder kleerscheuren uit hun wagen stappen.

Verstappens band klapte toen hij met ruim 300 kilometer per uur het rechte stuk op reed. Hij verloor de controle en kwam met zijn neus aan de rechterkant van de baan in de muur. Het had echter heel veel erger gekund als hij de andere kant op was gegaan toen hij geen controle meer had over zijn Red Bull RB16B. Daar stond namelijk de pitingang, die door sommigen al als levensgevaarlijk was bestempeld.

In gesprek met RacingNews365 aan de vooravond van het Franse Grand Prix-weekend beseft hij dat maar al te goed. "Ik mag eigenlijk best van geluk spreken dat ik de muur aan de rechterkant van de baan heb geraakt, want als ik naar links was gegaan, dan was het een hele harde klap geweest", zo luidt de reactie van de Nederlander, die logischerwijs geïrriteerd was door zijn klapband.

"Natuurlijk was ik boos en teleurgesteld dat ik de race niet kon winnen. Tegelijkertijd mocht ik op dat moment ook van geluk spreken. Dit soort dingen kunnen gebeuren, het is racen, maar je wilt dit natuurlijk liever niet zo zien", aldus Verstappen, wiens collega Stroll ook even met samengeknepen billen zat toen zijn band klapte.

Hij crashte enkele honderden meters voor de plek waar Verstappen de muur in ging. Na de snelle rechterknik bij het opkomen van het lange rechte stuk. Geen fijne plaats, want daar kwamen zijn collega's op hoge snelheid langs zijn wrak geraasd. "Het is nooit leuk, een klapband op die snelheden. Het is altijd eng", vertelt de Aston Martin-coureur.

"Het is me nu al twee keer gebeurd dat ik in de Formule 1 op hoge snelheid en onverwachts ben gecrasht door een lekke band. Vorig jaar in Mugello en afgelopen raceweekend. Het is niet leuk, maar je moet het achter je laten. Het is gebeurd en ik kruip dit weekend gewoon weer achter het stuur van mijn bolide", aldus de Canadees.

"Het was een gevaarlijk punt op het circuit om stil te staan", vervolgt hij. "Ik maakte wel een beetje zorgen, want het was na bocht twintig. Dat is een hogesnelheidsbocht en op het moment dat je die bocht ingaat, kan je niet zien of er daarachter een auto in de muur staat. Daarom maakte ik me wel zorgen over de auto's die er aan kwamen."

"Ik had een beetje geluk dat het niet een plek was waar de impact van de klap veel groter had kunnen zijn. Ik raakte de muur niet heel hard, dus ik mag van geluk spreken dat het op die plek gebeurde. Het was in principe een spin op hoge snelheid met een beetje contact met de muur, dus alles is oke."

Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Frankrijk 2021 RN365 Nieuwsdossier

2 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Domenicali Hoogste F1-baas doet een oproep aan Ferrari na vertrek Binotto