In Azerbeidzjan ging het na (ruim) een dertigtal ronden op de harde band mis voor zowel Lance Stroll als Max Verstappen. Hun linker achterband begaf het plotseling zonder enige waarschuwing, waarna ze beiden in de muur terecht kwamen. Beide coureurs konden, weliswaar ietwat geschrokken, zonder kleerscheuren uit hun wagen stappen. Verstappens band klapte toen hij met ruim 300 kilometer per uur het rechte stuk op reed. Hij verloor de controle en kwam met zijn neus aan de rechterkant van de baan in de muur. Het had echter heel veel erger gekund als hij de andere kant op was gegaan toen hij geen controle meer had over zijn Red Bull RB16B. Daar stond namelijk de pitingang, die door sommigen al als levensgevaarlijk was bestempeld. In gesprek met RacingNews365 aan de vooravond van het Franse Grand Prix-weekend beseft hij dat maar al te goed. "Ik mag eigenlijk best van geluk spreken dat ik de muur aan de rechterkant van de baan heb geraakt, want als ik naar links was gegaan, dan was het een hele harde klap geweest", zo luidt de reactie van de Nederlander, die logischerwijs geïrriteerd was door zijn klapband. "Natuurlijk was ik boos en teleurgesteld dat ik de race niet kon winnen. Tegelijkertijd mocht ik op dat moment ook van geluk spreken. Dit soort dingen kunnen gebeuren, het is racen, maar je wilt dit natuurlijk liever niet zo zien", aldus Verstappen, wiens collega Stroll ook even met samengeknepen billen zat toen zijn band klapte. Hij crashte enkele honderden meters voor de plek waar Verstappen de muur in ging. Na de snelle rechterknik bij het opkomen van het lange rechte stuk. Geen fijne plaats, want daar kwamen zijn collega's op hoge snelheid langs zijn wrak geraasd. "Het is nooit leuk, een klapband op die snelheden. Het is altijd eng", vertelt de Aston Martin-coureur. "Het is me nu al twee keer gebeurd dat ik in de Formule 1 op hoge snelheid en onverwachts ben gecrasht door een lekke band. Vorig jaar in Mugello en afgelopen raceweekend. Het is niet leuk, maar je moet het achter je laten. Het is gebeurd en ik kruip dit weekend gewoon weer achter het stuur van mijn bolide", aldus de Canadees. "Het was een gevaarlijk punt op het circuit om stil te staan", vervolgt hij. "Ik maakte wel een beetje zorgen, want het was na bocht twintig. Dat is een hogesnelheidsbocht en op het moment dat je die bocht ingaat, kan je niet zien of er daarachter een auto in de muur staat. Daarom maakte ik me wel zorgen over de auto's die er aan kwamen." "Ik had een beetje geluk dat het niet een plek was waar de impact van de klap veel groter had kunnen zijn. Ik raakte de muur niet heel hard, dus ik mag van geluk spreken dat het op die plek gebeurde. Het was in principe een spin op hoge snelheid met een beetje contact met de muur, dus alles is oke."
Meest gelezen