Lewis Hamilton en Valtteri Bottas delen momenteel de lakens uit in de Mercedes W11 en geven Max Verstappen het nakijken. De Nederlander weet dat hij in zijn Red Bull voorlopig weinig kans maakt op de zege, maar het team werkt met man en macht om het gat naar de Duitse renstal te dichten. RacingNews365 vroeg Verstappen waar Mercedes het verschil maakt: "Op dit moment komen we best wat tekort op de rechte stukken. Ik denk dat Mercedes ook met meer vleugel reed vorig weekend. Volgens mij reden ze met de achtervleugel waarmee ze ook in Oostenrijk reden." "Ze rijden dus met best wat meer downforce dan Red Bull en nog altijd zijn ze snel op de rechte stukken. Ze doen iets slims waardoor ze nog altijd die topsnelheid te pakken hebben." Mede door de krachtigere Mercedes-motor kan het team zich deze afstelling veroorloven. De Honda-krachtbron geeft volgens diverse bronnen namelijk 25 tot 35 pk toe op de krachtbron van Mercedes. De verschillen in bochtensnelheid wisselen volgens Verstappen per type circuit, waarbij de afstelling van de auto een rol speelt. Logischerwijs voert Mercedes ook daarin de boventoon, doordat ze met meer vleugel kunnen rijden dan Red Bull. "We komen ook wat downforce tekort in de snelle bochten. In de langzame bochten op Silverstone vorig weekend ook. Het verschilt soms een beetje en ligt er ook aan hoe wij de auto afstellen qua aerodynamica. Daardoor ontstaat het verschil soms wat meer in de snelle bochten of soms in de langzamere bochten. Dat is ook afhankelijk van het circuit", legt Verstappen uit. Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen