Max Verstappen en het circuit Autodromo Nazionale Monza vormen geen gelukkig huwelijk. In zijn Formule 1-carrière reed de Nederlandse Red Bull-coureur er acht keer en maar in één van die acht races haalde hij een podiumplek. Twee keer haalde hij de finish helemaal niet en één keer eindigde hij op Monza buiten de punten. Aan Verstappen de taak om die belabberde statistieken zondag wat op te krikken. Verstappen en Monza staat toch ook wel in het teken van motorwissels en bijbehorende gridstraffen. Bij vier van de acht races kreeg Verstappen gridstraf voor het vervangen van onderdelen aan zijn wagen. Dit begon al direct bij zijn debuut in 201 5 , zijn enige race op Monza voor Toro Rosso. Verstappen bleef tijdens de kwalificatie in Q1 lang binnen, ging uiteindelijk naar buiten, maar vanwege problemen met de motor slaagde hij er niet in om een tijd neer te zetten. Uiteindelijk werden zoveel onderdelen aan de wagen vervangen dat hij een gridstraf kreeg van liefst 30(!) plekken. Hij begon de race dus achteraan (twintigste) om uiteindelijk nog wel naar P12 te rijden.
Gridstraffen
Ook in 2017, 2019 en 2022 werd Verstappen door vervangingen aan zijn wagen naar achteren geworpen op de startgrid. In 2016 reed verstappen voor het eerst in een Red Bull op Monza. hij kwalificeerde zich als zevende en hield die plek ook in de race vast. Een jaar later, in 2017 , reed Verstappen in een uitstekende kwalificatie achter Lewis Hamilton naar P2. Maar wederom volgde een gridstraf, net als bij veel andere coureurs. Verstappen startte uiteindelijk vanaf P13, kende enkele kleine incidentjes in de race en finishte als tiende. In 2018 een keer geen motorwissel voor Verstappen op Monza. Hij finishte zelfs als derde, maar mocht niet naar het podium. Hij kreeg een tijdstraf van vijf seconden waardoor hij geklasseerd werd op P5. De tijdstraf kreeg hij omdat hij Valtteri Bottas na een pitstop van de baan drukte. In 2019 was er wederom een motorwissel voor Verstappen. Hij begon de race op P19 en reed toch naar een nette achtste plek in de race.
Bovenop Hamilton
Daarna breken twee moeilijke jaren aan voor Verstappen in de GP van Italië. In 2020 en 2021 krijgt hij namelijk een DNF achter zijn naam, terwijl hij dus ook nog altijd wacht op zijn eerste podiumplek. In 2020 is een technisch probleem schuldig aan het uitvallen van Verstappen. Hij start als vijfde maar in ronde 30 begeeft zijn motor het en is het einde oefening. Een jaar later is Verstappen wel zelf schuldig aan zijn tweede DNF op rij op Monza. Verstappen start in 2021 vanaf poleposition, nadat hij in de sprintrace als tweede eindigde en winnaar Bottas een gridstraf kreeg. In ronde 25 gaat het helemaal mis. Lewis Hamilton komt net uit de pits en hij en Verstappen gaan zij aan zij bocht één in. In de direct daarop volgende bocht raakt Verstappen het linker achterwiel van de Mercedes van de Brit, waardoor hij zichzelf lanceert en bovenop de wagen van Hamilton belandt, waardoor beide coureurs uitvallen. De stewards wijzen Verstappen aan als schuldige. Bij de volgende race (GP van Rusland) krijgt de Nederlander een gridstraf van drie plekken en ook krijgt hij twee strafpunten op zijn licentie. En dan is het alweer 2022 . Voor de achtste keer verschijnt Verstappen aan de start in Monza en eindelijk pakt hij zijn eerste podium daar. Direct een overwinning. Wederom moet hij in zijn Red Bull verder naar achteren beginnen dan hij eigenlijk kwalificeerde. Door vervanging van onderdelen start Verstappen de race vanaf P7. Hij strijdt met Charles Leclerc om de zege en profiteert optimaal van een andere strategie. Uiteindelijk is het verschil met de Ferrari-rijder slechts enkele secondes omdat de race wordt gefinisht achter de safety car vanwege een probleem met de McLaren van Daniel Ricciardo. Dit weekend gaat Verstappen dus voor zijn (pas) tweede podiumplek op rij in Monza.
Meest gelezen