Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen op zijn hoede voor Red Bull-fouten: 'Er zijn verbeterpunten'

Max Verstappen leidt voor het eerst dit Formule 1-seizoen het wereldkampioenschap, maar geheel tevreden kan hij niet zijn. De Grand Prix van Spanje liet volgens hem zien dat een rijdersfout of een probleem met de bolide snel voor kan komen. Daarnaast oogt Ferrari ondanks de uitvalbeurt van Charles Leclerc in Barcelona ijzersterk.

Red Bull en Max Verstappen hebben qua resultaat een topweekend achter de rug. In het Grand Prix-weekend van Spanje scoorde het team maximaal en daardoor gaat Verstappen voor het eerst dit seizoen aan de leiding van het kampioenschap. Toch waarschuwt hij voor de snelheid van de concurrenten bij Ferrari. Charles Leclerc was namelijk razendsnel voordat hij uitviel in Barcelona. De Monegask leidde de race onbedreigd, totdat zijn krachtbron hem in de steek liet. Desalniettemin lijkt Ferrari een grote stap te hebben gemaakt, al houdt Verstappen een slag om de arm. "Het is nog wat te vroeg om iets te zeggen over de hele race", zegt hij in gesprek met onder andere RacingNews365. "Gekeken naar de bandenslijtage: hij (Leclerc) reed natuurlijk wel weg van mij aan het begin, maar er zijn meer races geweest waar dit in eerste instantie gebeurde. Ik zeg niet dat het me niet opvalt, want Ferrari had ongetwijfeld een sterk weekend en wij moeten onszelf verbeteren. We moeten sneller zijn over één ronde, dat vooral." Doordat Leclerc al relatief vroeg uitviel tijdens de race, kan Verstappen niet voorspellen waar de concurrenten precies staan. "We hebben niet echt een meetpunt gehad. We moeten onszelf altijd verbeteren, dat is zeker. Na dit weekend weten we dat ze met de upgrades die zij hebben meegenomen zeker een stap voorwaarts hebben gemaakt. Het is nu aan ons om dat gat weer te dichten."

Verstappen: 'Er worden nou eenmaal fouten gemaakt'

Het was zeker geen gemakkelijke race voor Verstappen, die vroeg in de race een fout maakte en in de grindbak belandde en ondertussen ook DRS-problemen kreeg te verduren. "Het zijn dingen waar we in kunnen verbeteren", legt hij uit. "Dat probleem met het DRS-systeem, natuurlijk, was best kostbaar. Uiteindelijk wonnen we alsnog de race, wat laat zien dat we als team best flexibel zijn." "We passen ons snel aan als er problemen zijn en proberen om het probleem heen te werken, zelfs tijdens de race. Dat is goed. Maar we moeten er natuurlijk voor zorgen dat het niet nog een keer gebeurt, al vielen we niet uit zoals bij andere teams wel het geval was. Dit is al wel een goede verbetering en zoals je ziet, krijgt het kampioenschap een andere wending." Consistent scoren en geen fouten maken is cruciaal volgens Verstappen, maar hij erkent dat een ongeluk in een klein hoekje zit. "Ik bedoel maar, we zijn geen robots. Fouten komen voor, maar we proberen deze te minimaliseren."

Heeft Ferrari een betrouwbaarheidsprobleem?

Verstappen viel dit Formule 1-seizoen al twee keer uit door problemen met zijn RB18. In Spanje was Leclerc de dupe van een betrouwbaarheidsprobleem. Volgens de Red Bull-coureur ligt het niet aan een structureel probleem bij de bolides van dit jaar. Wel vindt hij het opvallend. "Het hoort niet echt gerelateerd zijn aan de auto, want de motoren en alles daaromheen zijn (qua regels, red.) hetzelfde gebleven." "Natuurlijk is de brandstof wat veranderd, maar het is een beetje vreemd. Van onze kant hebben we al twee uitvalbeurten meegemaakt, terwijl we hiervoor heel sterk waren wat betreft de betrouwbaarheid. Het is een beetje lastig te verklaren. Het waren ook geen grote problemen bij ons. Ik weet niet hoe het bij Ferrari zit, maar bij ons waren het kleine dingen."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal