Voor de achtste keer in zijn Formule 1-carrière start Max Verstappen aan het Grand Prix-weekend van Monaco. De prestigieuze race is er eentje waar alle coureurs al langere tijd van dromen, maar voor de tweevoudig wereldkampioen werd die droom eerder al werkelijkheid. Toch zal hij hopen op een revanche van vorig jaar, toen teamgenoot Sergio Perez de race wist te winnen, mede door een crash (opzettelijk?) in de kwalificatie. We nemen je mee door de jaren van Max Verstappen op het Circuit de Monaco.
2015 en 2016: debuut en DNF's
Zijn allereerste Formule 1-race op het circuit in Monaco vond plaats in 2015, toen hij nog uitkwam voor Toro Rosso. De Nederlander wist zich op de tiende plaats te kwalificeren en kon prima meekomen in de race, maar na een zeer trage pitstop - een van de achterbanden kwam niet vast te zitten - viel hij ver terug. Uiteindelijk eindigde zijn weekend met een crash toen hij Romain Grosjean probeerde in te halen. Een jaar later, in 2016, mocht Verstappen het weer proberen, deze keer bij Red Bull. Een goede kwalificatieplaats wist hij echter niet te pakken na een crash in de kwalificatie: een crash die hij vaker zou meemaken bij het zwembad-gedeelte van het circuit in Monte Carlo. In de regenrace crashte hij eveneens: weer geen finish in Monaco.
2017 en 2018: twee finishes
In 2017 wist de Nederlander zich dan eindelijk op een goede plaats te kwalificeren met P4 op zaterdag. Zoals we weten is inhalen niet makkelijk in Monaco en in de race gebeurde er dan ook weinig. De Red Bull-rijder werd verslagen door teamgenoot Daniel Ricciardo en reed vrijwel de hele race op de vijfde plaats. De eerste punten in Monaco. Van punten naar een dramatische start: in 2018 kon Verstappen zich niet kwalificeren na een crash in de derde vrije training, waardoor zijn versnellingsbak vervangen moest worden. Hij kwam niet in actie en moest achteraan starten in de pitstraat. Hoewel het eindresultaat (P9) in eerste opzicht niet heel indrukwekkend lijkt, reed hij hier een fantastische inhaalrace op een plaats waar dat bijna niet mogelijk is.
2019 en 2021: Monaco Grand Prix-winnaar
In 2019 waren de Mercedessen nog het te kloppen team en ook Ferrari wist regelmatig sneller te zijn dan Red Bull. Ook in Monaco kon de Nederlander geen dreiging vormen voor de Mercedes-rijders en wist ook Sebastian Vettel voor hem te eindigen, waardoor Verstappen genoegen moest nemen met P4. Vanwege de coronapandemie werd er in 2020 niet geracet, maar in 2021 gebeurde dan eindelijk waar Verstappen al jaren op hoopte in Monaco: de overwinning. Charles Leclerc wist pole te veroveren, maar kon de race niet starten vanwege schade door een eerdere crash. Verstappen startte daar 'achter' en gaf de leiding niet meer weg. Een prachtig feest voor Red Bull en vooral voor de Limburger, die later dat jaar de wereldtitel won.
2022: het incident met Perez
Een jaar later, in 2022, was Ferrari ineens razendsnel. Charles Leclerc en Carlos Sainz wisten de voorste startrij vast te stellen, maar hoe dat gebeurde? In de slotfase van de kwalificatie was Verstappen bezig met een verbetering, mogelijk zelfs een tijd voor pole. Zo ver kwam het echter niet: Perez crashte, al dan niet opzettelijk, vlak voor de tunnel. Het verhaal zou later in het seizoen een staartje krijgen, maar feit was dat de Mexicaan voor zijn teamgenoot mocht starten. Na een Ferrari-blunder won Checo de race en mogen beide Red Bull-rijders zich Monaco-winnaar noemen. Anno 2023 zal Verstappen geen herhaling van vorig jaar willen zien, maar de kans op een bewuste crash is klein: mocht Perez inderdaad een bewuste actie hebben uitgevoerd, dan zal hij met een herhaling niet weg komen. De FIA weet nu wel beter...
Meest gelezen