Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen over kritiek: "Mensen hebben geen idee waarover ze praten"

Max Verstappen vindt dat mensen te snel oordelen over situaties, zonder dat ze kennis van zaken hebben. Onder andere in Australië en Bahrein kreeg hij veel kritiek na een spin en crash.

In Australië spinde Verstappen in de eerste bochtencombinatie. Volgens de Red Bull-coureur kwam dat, doordat er een vin van zijn RB14 was afgebroken, iets waarvan hij ook al snel de schuld kreeg in de media. "Dat vond ik op dat moment zo irritant van mensen. Die denken dat ze het allemaal zo goed weten. Ze dachten zelfs dat het kwam doordat ik in een snelle bocht hard over de kerbs was gegaan, terwijl het onderdeel niet in die bocht afbrak." "Het was in bocht vijf, een snelle rechter. Ik ging helemaal niet ruw over de kerbs, daar liggen geen rare kerbstones. Er brak aan de rechterkant een grote vin af. Niet door de kerbstone, maar door de vibratie", vertelt Verstappen aan Ziggo Sport . "Ik kon me daar toen wel aan ergeren dat iedereen het allemaal zo goed denkt te weten, maar ik heb de data bekeken en kon meteen zien waar het gebeurde."

Ook na zijn crash in de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein was de kritiek niet mals. Verstappen probeerde in de media uit te leggen dat hij er 'plotseling' 180 PK bij kreeg, iets dat tot gespreksstof leidde en een boze motorleverancier Renault. Verstappen legt nogmaals uit wat het probleem was: "Ik heb in 2017 het hele jaar met dezelfde mapping gereden voor het gaspedaal, de respons op de motor. Die was heel geleidelijk opgebouwd en was agressiever afgesteld bij een hoger toerental. Dat was het beste om toen om de problemen heen te rijden met de motor. De motor deed niet wat wij wilden en dan moet je een engine mapping bouwen die zo goed mogelijk werkt om dat te compenseren. Dat was prima in 2017." "In 2018, op sommige cruciale momenten waarop je net tegen vol gas aan zat, werden we soms verrast. De bocht waarin ik crashte is net niet vol gas". Probleem is dat het vermogen van het hybride systeem in Bahrein niet gelijkmatig vrijgegeven werd, maar ineens vol erbij kwam. "Dan krijg je ineens die 180 pk extra erbij. Dat gaat niet geleidelijk, maar ineens vol. Het systeem van Renault kent twee standen: aan of uit. Ik ging door die bocht en zat al tegen het uitbreken van de auto aan, toen daar die 180 pk bij kwam. Dan eindig je in de banden." De kritiek in de media was niet mals, want na zijn spin in Australië werd het wederom een moeilijk weekend voor de Red Bull-coureur. "Het zag eruit alsof ik van de baan spinde, maar er zit een heel verhaal achter. Iedereen had zijn mening gelijk al klaar, maar 99% van de paddock wost niet wat er aan de hand was. Dan denk ik: hou toch gewoon je mond. Ik was niet blij met de kritiek, omdat ik wist wat de oorzaak van de crash was." De kritiek nam nog verder toe na een touche met Vettel in China en een crash in de derde training in Monaco. Daarmee gooide Verstappen twee kansen op een overwinning of podiumplaats weg. Wat heeft hij in 2018 geleerd? "Je moet altijd in jezelf geloven en natuurlijk kan je van anderen leren. Belangrijk is om niet alle verhalen op Twitter of in de krant te lezen over wat je allemaal anders moet doen. Uiteindelijk zijn die mensen niet degenen die er verstand van hebben, anders hadden ze wel een rol gekregen in de Formule 1 of bij een team gewerkt."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris