Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen P1 in eerste vrije training Abu Dhabi, Ferrari ver achter

In een sessie waarin Lewis Hamilton voor de eerste keer in negen jaar tijd met het startnummer 1 de baan op reed, Fernando Alonso met een andere kleurstelling pronkte en Robert Kubica de nodige data vergaarde voor 2019, was niemand minder dan Max Verstappen het rapst.

De 21-jarige Nederlander besloot de eerste vrije training voor de Grand Prix van Abu Dhabi op de best denkbare plaats: plek één. Een 1.38.491, genoteerd op hypersofts, was voldoende om de concurrentie op afstand te houden. Die concurrentie werd aangevoerd door teammaat Daniel Ricciardo, gevolgd door het team van Mercedes. Waar Verstappens teammaat P2 bezette, kwamen Valtteri Bottas en Hamilton tot de plaatsen drie en vier. Hamilton reed zoals boven vermeld met het startnummer één op zijn wagen - de Brit staat officieel ingeschreven onder zijn geliefde nummer 44, maar mocht bij wijze van hoge uitzondering een ander nummer op zijn neus zetten. Het Grand Prix-weekend in Abu Dhabi staat in het teken van laatsten, al zijn er ook een paar rijders de eerste. Kubica en Sauber-tester Antonio Giovinazzi reden met het seizoen 2019 in het achterhoofd, de Pool voorspelde op donderdagmiddag al niet al te snelle ronden te rijden tijdens de eerste training. Die voorspelling kwam uit: Kubica besloot de tijdenlijst op plaats twintig. Voor wie de GP van Abu Dhabi wellicht zijn laatste Formule 1-race wordt, Marcus Ericsson, begon het op vrijdagmiddag (lokale tijd) niet crescendo. De Zweedse Sauber-coureur zorgde voor het enige échte incident tijdens de oefensessie door bij het uitkomen van de tweede bocht te spinnen, waarop de neus van zijn Sauber met de vangrails in aanraking kwam. Ericsson kroop kreupel terug naar de garage, maar kon zijn weg later vervolgen.

Ook zijn (voorlopig) laatste F1-weekend is niet begonnen zoals Alonso had gehoopt. De Spanjaard moest wederom lijdzaam toezien hoe zijn McLaren hopeloos te langzaam was, om de training af te sluiten achter teammaat Stoffel Vandoorne op P19. Zijn speciaal naar diens helmdesign gestijlde kleurstelling bracht daar geen verandering in. Ferrari kwam er in de eerste training niet aan te pas. Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen reden evenals hun Red Bull Racing-concurrenten op de zachtste band die voorhanden was, de hypersoft. Het duo moest echter bijna twee tellen toegeven ten opzichte van leider Verstappen. De Mercedessen besloten de band met de roze wang nog even achterwege te houden, om slechts op super- en ultrasofts onderweg te zijn. Nog voor de Ferrari's besloten Esteban Ocon en Kevin Magnussen op de plaatsen vijf en zes, achter Raikkonen en Vettel completeerden Carlos Sainz en Romain Grosjean de top tien. Giovinazzi besloot als snelste vrijdagrijder met een zestiende tijd, hij hield 'teammaat' Ericsson op een paar tienden. Meerdere coureurs klaagden over het baanoppervlak bij bocht twintig: volgens enkelen lagen er betondeeltjes op de baan, die de griplevels logischerwijs niet deden stijgen. De actie wordt vervolgd om 17.00 uur lokale tijd, het is dan 14.00 uur in Nederland. Zoals gebruikelijk staat de tweede vrije training dan op het programma.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'