Max Verstappen pakte op de zaterdag in Las Vegas zijn vierde wereldtitel in de Formule 1 en juist die dag maakte het verschil tussen het evenaren of het pakken van een nieuw Formule 1-record voor de Nederlander. Hij heeft nu namelijk het record van de minste dagen tussen het veroveren van zijn eerste en vierde wereldtitel in handen. De zegereeks van Verstappen begon op 12 december 2021 met zijn eerste titel in Abu Dhabi.
In de allerlaatste ronde van de allerlaatste race van het jaar passeerde hij Lewis Hamilton en zo pakte hij zijn allereerste titel in de Formule 1. In 2022 en 2023 veroverde Verstappen titel nummer twee en drie in respectievelijk Japan en Qatar, om dit jaar in Las Vegas zijn feestje te kunnen vieren. Omdat die race op de zaterdag werd verreden, verslaat Verstappen Sebastian Vettel in het lijstje met coureurs met de minste tijd tussen titel één en titel vier.
Verstappen pakte zijn vierde titel dus op 23 november 2024 en zodoende zitten er 1077 dagen tussen de eerste en vierde titel van de Nederlander. Vettel deed er slechts één dag langer over. Hij veroverde zijn eerste wereldtitel in de Formule 1 op 14 november 2010 in Abu Dhabi, om 1078 dagen later zijn vierde titel te pakken in India. Zodoende heeft Verstappen dus opnieuw een record in de Formule 1 op zijn naam gezet.
Vettel en Verstappen zijn sowieso de enige twee coureurs die vanaf hun eerste titel gelijk vier kampioenschappen achter elkaar pakten. Lewis Hamilton moest zes jaar wachten na zijn eerste wereldtitel, terwijl Michael Schumacher zijn eerste twee titels achter elkaar pakte, maar vijf jaar moest wachten op titel nummer drie.
Ook interessant:
De laatste Grand Prix van het jaar zit erop en er gebeurde genoeg in Abu Dhabi! Max Verstappen ruziede erop los met George Russell, maar kwam er in de race niet aan te pas, terwijl het groot feest was bij McLaren. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk blikken uitgebreid terug op de race in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!