Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen pareert kritiek van withete Norris

Max Verstappen eindigde op de vijfde plaats in Oostenrijk na een touché met Lando Norris. De Nederlander vindt dat echter dat het daarvoor al fout gaat voor Red Bull.

XPB 1290586 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Geen achtste zege van het seizoen voor Max Verstappen in Oostenrijk. De Nederlander moest in de slotfase fel verdedigen ten opzichte van Lando Norris, waarna de twee elkaar raakten. Verstappen kreeg een straf van tien seconden, maar wil niet alleen naar de touché met Norris wijzen. Het ging sowieso niet goed, stelt de wereldkampioen.

"Ik baal gewoon van de hele race", vertelt Verstappen tegenover Viaplay. "Het is niet ideaal dat we elkaar raken, maar ik had wel het gevoel dat Lando al een paar keer van heel ver aan het remmen was en dat hij heel moeilijk tot stilstand kwam. Als ik niet naar buiten of naar rechts stuurde, zouden we tegen elkaar aan rijden. Dat is zo en gaan we bekijken, maar van onze kant was de race dramatisch. De strategie was klote. Ik heb heel vaak gezegd dat mijn banden eraan waren en we naar binnen moesten, ook door verkeer. Daar verloor ik tijd en de pitstops waren ook klote, dus alles wat fout kon gaan ging ook helemaal fout."

Verstappen wil nog geen definitief oordeel over zijn straf vellen. "Ik moet het moment nog bekijken. Van mijn kant verdedig ik natuurlijk een beetje de binnenkant en gaat hij daarna helemaal buitenom. Toen reden we met de achterwielen tegen elkaar aan. Het was een heel raar moment en totaal niet verwacht. Ik had voor het remmen elke keer ook al mijn actie ingezet. Het lijkt vanaf de buitenkant alsof ik beweeg onder het remmen, maar je ziet niet wanneer ik op de rem trap."

Maar waarom verliep de race dramatisch? "De bandenslijtage was niet goed en ze werden ook te warm. Bovendien was de balans van de auto ineens weg, dus dat was heel raar. De pitstops waren ook twee keer slecht en ik had al een paar keer gezegd dat we naar binnen moesten, omdat ik in verkeer zat. Dan verlies je heel veel tijd op oude banden, vooral omdat het dicht bij elkaar zit met alle auto's. Dat was niet handig. Er zijn wel wat dingen te analyseren. Zaterdag gaat het zo goed en in de race gaat het voor geen meter. Dat is raar."

Ook interessant:

Win gouden tickets voor GP België!

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op gouden tickets!

Praat mee!

Viaplay
x
Vertrekt Renault? 'Alpine en Briatore neigen steeds meer naar Mercedes-deal'