Max Verstappen veroverde zijn derde wereldtitel in de Formule 1 op zaterdagavond op een ietwat gewijzigde baan. De track limits waren aan de buitenkant van de bochten 12 en 13 wat verder naar binnen gelegd, met een nieuwe configuratie tot gevolg. Het doel was dat de banden zo de kerbstones niet meer zouden raken, want door de hoge frequentie van vibraties op de kerbstones dreigden de banden kapot te gaan.
Verstappen denkt er het zijne van. Niet dat hij het niet eens was met de beslissingen, maar het verbaast hem hoe snel er werd gehandeld: "Ze hebben twee bochten in de snelle bochtencombinatie aangepast en ik vind het opmerkelijk hoe snel die aanpassingen gedaan zijn. Als wij ooit ergens een mening over hebben, of als we veranderingen willen aan track limits, dan is dat namelijk altijd ontzettend lastig."
"Dat is iets waar we in de toekomt over moeten gaan praten, want ik denk ik dat we meer gehoord moeten worden", zo vervolgt hij tegenover onder andere RacingNews365.
Anderen bekeken ook:
Hij begrijpt dat de maatregelen nodig zijn, ook al staat de Formule 1 er met dit soort dingen niet goed op: "Natuurlijk is de veiligheid het belangrijkste en willen we geen lekke banden krijgen of te maken krijgen met zware ongelukken, dus laten we zien wat er gaat gebeuren."
Hij doelt daarmee op het onderzoek dat Pirelli na de sprintrace uit zal voeren naar de banden die in de sprintrace gebruikt werden. Als blijkt dat met de nieuwe track limits het gevaar is geweken, is er niks aan de hand, anders kan men beslissen een verplichte driestopper in te voeren voor de race.
"Dit soort zaken is nooit goed voor de sport, maar laten we afwachten waar men mee gaat komen naar aanleiding van die analyse. Al tijdens de sprintrace kon je zien dat de slijtage fors was, met name de voorbanden hadden het zwaar."
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Qatar 2023?
Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!
Speel meeAbonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!