Formule 1-teams mogen binnen één seizoen van enkele onderdelen maar een maximaal aantal gebruiken per auto. Wordt dat aantal overschreden, dan krijgt de coureur een gridstraf. Zo is het bijvoorbeeld toegestaan om drie nieuwe verbrandingsmotoren te installeren, maar bij de vierde krijgt de coureur een gridstraf van tien plaatsen. Alleen de eerste keer is de gridstraf zo hoog, daarna wordt de gridstraf voor een nieuwe motor gehalveerd. Max Verstappen vindt dat nogal krom. "Dat is natuurlijk wel iets waar naar gekeken moet worden", zegt de Nederlander in gesprek met onder meer RacingNews365 . "De allereerste keer is het tien plekken terug, daarna vijf. Dat vind ik een beetje onlogisch. Ik vind dat dat hetzelfde moet blijven, want je gaat telkens over dezelfde limiet heen." Red Bull's titelrivaal Mercedes maakt dit seizoen dankbaar gebruik van deze regel.
Betrouwbaarheidsproblemen voor Mercedes-motoren
De Duitse renstal lijkt een probleem te hebben met de betrouwbaarheid van de motoren. Lewis Hamilton kreeg in Brazilië bijvoorbeeld zijn vijfde verbrandingsmotor in zijn bolide geschroefd, terwijl teamgenoot Valtteri Bottas al met zijn zesde motor rondrijdt. Verstappen wordt gevraagd of hij ook elke race een motor zou kunnen vervangen. "Wij hebben genoeg onderdelen ja. Maar het ding is, wij hebben het niet nodig van onze kant", aldus de Red Bull-coureur. Het is dus niet waarschijnlijk dat we Verstappen in de laatste twee races van het seizoen nog met een nieuwe motor zullen zien.
Meest gelezen