Max Verstappen had uiteindelijk een simpele middag in Frankrijk, maar in de beginfase van de race zag het er zeker niet zo uit toen Charles Leclerc nog meedeed. In ronde zestien veranderde echter alles, zo vertelt de regerend kampioen na afloop van de race aan onder meer RacingNews365 . "Zodra Charles van de baan vloog, draaide het allemaal om het managen van de banden. Een tweestopper was hier gewoon te langzaam vanwege de lange pitstraat. Jammer, want anders hadden er wel meer mogelijkheden gelegen in de race. Maar goed, langzaam maar zeker breidde ik mijn voorsprong uit. Ik wist dat de auto goed was en dat we de pace hadden. Dus ja, het draaide allemaal om het managen van de banden."
Wie was er sneller?
Gevraagd wie er aan het langste eind had getrokken als Leclerc niet was uitgevallen, durft Verstappen daar geen antwoord op te geven. Wel merkte hij gewoon dat Red Bull in vorm was. "We zullen het nooit weten, want we kunnen niet van auto wisselen! Het zag er van onze kant in ieder geval goed uit. Ik was heel blij, want ik wilde aan het begin van de race meteen ontdekken of we wel of niet konden volgen." "In Oostenrijk was het namelijk andersom: ik ging aan de leiding, maar ik kon deze nauwelijks vasthouden. Dit keer waren we denk ik veel competitiever", is hij tevreden te horen.
Oververhittende banden
Verstappen probeerde de druk op Leclerc op te voeren en zat ronden lang op zijn hielen. Na een tiental ronden verloor hij echter wat terrein. Verstappen legt uit dat er niets ernstigs aan de hand was, maar dat het simpelweg een kwestie van te warme banden was. "Natuurlijk hielp ons voordeel op de rechte stukken mee, maar daardoor moesten we in de bochten wel wat voorzichtiger zijn. Ik bleef lang zitten in de DRS van Leclerc, maar op dit circuit worden je banden zelfs al warm als je in je eentje rond rijdt, dus laat staan achter iemand aan..." "Door dat te doen waren mijn banden in de ronden voor mijn pitstop dus wat te warm geworden. Daarom liep hij wat bij me weg denk ik. Het was geen drastisch probleem hoor. Ik had nog steeds goede hoop dat we op de andere banden het gevecht aan konden gaan."
Snelheid Leclerc viel Verstappen tegen
Maar dat gevecht kwam er uiteindelijk dus niet. Een relatief simpele overwinning voor Verstappen, die uiteindelijk geen tegenstand kreeg van beide Ferrari's, omdat ook Sainz door zijn straf niet voorkwam in de race van Verstappen. Het tempo van Red Bull tijdens de Franse Grand Prix stemt de Nederlander in ieder geval zeer tevreden. "Ik had verwacht dat Leclerc sneller zou zijn aan het begin van de race en dat ik hem veel minder makkelijk zou kunnen volgen. Meteen merkte ik echter dat onze balans niet slecht was. Het kan natuurlijk ook dat hij aan het managen was, maar het leek erop dat wij heel competitief waren en dat zien we natuurlijk graag!" Met 63 punten voorsprong op Leclerc lijkt het niet meer kapot te kunnen, maar Verstappen zou Verstappen niet zijn als hij zichzelf nog absoluut niet rijk rekent. "We hebben nu een mooie leiding in het kampioenschap, maar er kan nog veel gebeuren. We hebben meer goede resultaten nodig en een betere pace over een enkele ronde."
Meest gelezen