Max Verstappen zette zijn Red Bull RB21 op P5 neer tijdens de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Monaco, maar schoof een positie naar voren na de gridstraf voor Lewis Hamilton. Daardoor start de Nederlander op de tweede startrij naast WK-leider Oscar Piastri. De race in het prinsdom krijgt echter een nieuwe wending, omdat er twee verplichte pitstops moeten worden gemaakt. Wat vindt Verstappen daarvan?
"Het geeft in ieder geval iets meer mogelijkheden. Eerst was er één pitstop en die probeer je natuurlijk goed te plannen. En als dat allemaal goed is gelukt, dan kun je de race heel makkelijk uitrijden. Maar met twee pitstops zit er toch nog iets meer achter. Als je één stop hebt gedaan, dan denk je toch: 'ik moet opletten dat het met die andere stop allemaal goed gaat'", zo begint Verstappen zijn verhaal tegenover onder meer RacingNews365.
Zijn de twee verplichte pitstops dan een vooruitgang? "Qua inhalen niet, maar misschien is er wat meer tactiek met de pitstop." En verwacht Verstappen dat bepaalde teams gaan gokken? "Vooral als je niks te verliezen hebt, als je toch al buiten de punten rijdt. Waarom niet?"
"Als je heel vroeg stopt, kan je vast komen te zitten achter een hele langzame auto. En dan kan je makkelijk 20 tot 30 seconden verliezen en dan heb je je pitstop alweer terug. Het is heel lastig, maar het kan. Ik kan nu ook niet inschatten of dat gaat werken, maar het kan wel. Vorig jaar won er volgens mij ook iemand in de Formule 2 omdat hij buiten bleef en uiteindelijk een gratis stop kreeg."
Hoopt Verstappen dan op een hoop safety cars, zeker nu hij van P4 moet komen? "Het is maar één race op de kalender waar je punten moet scoren. Zelfs in de jaren dat ik het kampioenschap won, won ik er in vergelijking maar twee keer. Het is dus wat het is. Je moet gewoon altijd proberen te maximaliseren wat je hebt."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!