Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen: "Red Bull verloor aerodynamische voorsprong door nieuwe regels"

Nadat Red Bull in 2018 een ijzersterk chassis had, was de overtuiging van velen dat het team de lijn in 2019 door zou weten te trekken. Tot op heden is de RB15 van Max Verstappen echter geen wonderwagen gebleken.

Red Bull wijzigde haar aanpak voor het 2019-seizoen, waarbij de nieuwe bolide van Max Verstappen en Pierre Gasly eerder klaar was dan zijn voorgangers. Alles werd op alles gezet om ervoor te zorgen dat het team een vliegende start zou hebben, waarbij het direct op volle oorlogssterkte aan het seizoen kon beginnen. Dit omdat in voorgaande jaren de Oostenrijkse renstal pas in de tweede helft van het seizoen significante progressie wist te boeken, waarbij de titel al mijlenver uit beeld was. Met de RB15 heeft het team geen wonderwapen ontworpen en moet het, ondanks de gewijzigde aanpak, wederom in de achtervolging. De overstap naar Honda is volgens Verstappen niet debet aan het mindere chassis: "Nee, ik denk niet dat dit aan Honda ligt, maar aan de nieuwe regels van dit jaar met een gewijzigde voor- en achtervleugel. Zeker de voorvleugel speelt een grote rol, want die is veel meer basic geworden. Dit terwijl onze auto in voorgaande jaren juist erg sterk was aan de voorkant", analyseert de Red Bull-coureur in gesprek met onder meer RacingNews365. "De nieuwe regels namen een deel van onze kracht weg. Het is nu zaak om een hernieuwde balans te vinden door een stuk finetuning. In het begin van het seizoen waren we op dit vlak niet zo sterk. Het draait allemaal om details om terug te keren op topniveau." Red Bull is ook in 2019 weer het derde team op de grid, waarbij het tot op heden slechts twee podiumplaatsen wist te scoren in zeven races. Een aanzienlijk lager aantal dan in de voorbije jaren. Verstappen wijt dit aan twee aspecten: "We zoeken naar wat extra vermogen en naar meer grip. Als coureur wil je altijd sneller door een bocht, maar het is zeker niet zo dat Red bull een fundamenteel probleem heeft." "Het team probeert steeds onderdelen toe te voegen aan de auto waardoor we meer grip krijgen. Als je meer grip hebt werken de banden ook beter. Dat kon je vorig jaar goed zien bij ons, we hadden een uitstekend chassis en wisten de banden erg lang goed te houden tijdens de race." "We hebben ook nog wat extra topsnelheid nodig, dan wordt alles makkelijker", waarmee Verstappen onder meer doelt op de moeizame openingsfase in de GP van Canada waar hij ingehaald werd door Lando Norris.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"