Wat krijgt de Formule 1-minnende wereld in 2023 voorgeschoteld? Kan Red Bull door de nauwelijks veranderende technische regels voortborduren op het succes van 2022 of zorgt dat gegeven er juist voor dat de anderen dichterbij kunnen komen? RacingNews365 stelde exact die vraag aan Max Verstappen in een exclusief interview. Voor hem is het antwoord helder: "De anderen zijn niet dom. En zeker met deze regels, die wat beperkender zijn dan de vorige set regels, komt iedereen wat dichterbij elkaar te zitten. Alle teams hebben nu een idee over welke koers ze moeten varen. Dus ja, ik verwacht kleinere verschillen volgend jaar, maar dat is alleen maar goed", aldus de tweevoudig wereldkampioen. "Ik hoop natuurlijk dat we nog steeds voorop liggen, maar dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend als dit jaar", zo vervolgt hij. Red Bull ondervindt ook volgend jaar nog de hinder van de straf die Red Bull-teambaas Christian Horner omschreef als 'draconisch': het team mag 10% minder uren doorbrengen in de windtunnel en 10% minder computersimulaties uitvoeren. En dat bovenop het feit dat Red Bull als beste team van 2022 sowieso al de minste uren en simulaties mocht draaien.
Verstappen ziet voordeel in nadeel
Echter, in dit nadeel ziet Verstappen ook een competitief voordeel: "Waarschijnlijk is iedereen hierdoor juist meer gemotiveerd. Ik denk persoonlijk dat het een zware straf is voor wat we hebben gedaan, maar ja, wat kunnen we er aan doen? Het is gebeurd en we zien volgend jaar wel welke gevolgen het werkelijk voor ons heeft gehad." Die andere beperking, die van de budgetlimiet, heeft ook zijn effect op hoe Max Verstappen en Red Bull een F1-weekend benaderen: "Je moet iets voorzichtiger zijn dan in voorgaande jaren. 'Voorheen dacht je nog 'verdorie, daar gaat een voorvleugel, maar we zetten er zo een nieuwe op'. Natuurlijk zijn de mensen in de fabriek daar alsnog niet blij mee en ik heb me dan ook vaak verontschuldigd, maar een echte beperking was het niet, hoeveel werk het ook was om zo'n nieuw onderdeel te maken." "Nu echter moeten we, bijvoorbeeld in de vrije trainingen, voorzichtiger zijn, want je zegt niet meer zo makkelijk 'och, we leggen er wel een nieuwe vloer onder'", zo besluit Verstappen.
Meest gelezen