Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Verstappen schaart zich achter FIA na kritiek GP Italië: "Alternatief was onmogelijk"

De Grand Prix van Italië eindigde achter de safety car, iets wat voor de fans en voor vele coureurs natuurlijk geen spektakel is. Het is dan wel een anticlimax, maar Max Verstappen legt uit dat er geen andere optie was.

Safety car Monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het liefst had iedereen nog een spannende slotfase gezien in Monza, maar na een late uitvalbeurt van Daniel Ricciardo eindigde de race achter de safety car. Charles Leclerc baalde natuurlijk het hardst. Het was zijn laatste kans op de overwinning, maar uiteindelijk ging Max Verstappen er met de zege vandoor.

Ook de Nederlander had graag nog een paar ronden geracet, zo legt hij uit aan onder andere RacingNews365. "Natuurlijk, maar ik hoorde dat de auto (van Ricciardo, red.) vast zat in een versnelling en dat het daarom langer duurde. De auto stond ook op een plek geparkeerd waar je geen gat in de reling hebt om hem in te duwen."

"Daarom moest de hijskraan het circuit op komen en op een gegeven moment was de tijd gewoon op. Het is erg jammer en ik denk dat iedereen graag racend wilde finishen, maar ja, we hadden een paar ronden tekort." Verstappen was overigens niet bang om te verliezen bij een eventuele herstart. "Ik had nieuwe softbanden en maakte mij geen zorgen, zelfs niet als het een shoot-out van een ronde zou worden."

Was er nog een manier om de race te herstarten?

Volgens de huidige reglementen was er geen kans meer op een herstart van de race. Het stilvallen van Ricciardo's bolide was niet ernstig genoeg voor een rode vlag-situatie en het verlengen van de race kon ook niet. "De auto stond vast in een versnelling en de ronden waren op een gegeven moment voorbij. Ze moesten nog een aantal auto's in de goede volgorde krijgen... er waren geen ronden meer. Dan moet je de race verlengen, maar dat is ook niet mogelijk."

Charles Leclerc en George Russell hebben er ook hun eigen mening over. Vooral Leclerc hoopte natuurlijk op de herstart: "Natuurlijk wilde ik dat. Vanuit de cockpit snapte ik ook niet waarom het niet kon. De laatste keer dat we de plaats (van Ricciardo's auto, red.) passeerden was het circuit alweer clean. Ik dacht dat de herstart er wel zou komen, maar die kwam er niet. Misschien gebeurde er nog iets waar ik me niet van bewust was..."

Ook Mercedes-coureur George Russell werd gevraagd naar zijn mening. Hij sluit zich aan bij de woorden van Verstappen. "Je kan de race simpelweg niet verlengen. Na Abu Dhabi (2021) hebben we het gehad over dit soort situaties. We hebben naar elke race sinds 1998 gekeken en dit gebeurde slechts een aantal keer. Je kan simpelweg geen race verlengen, zo is het nou eenmaal."

Poll

Een F1-race moet nooit achter de safety car eindigen

keer gestemd

Ook interessant:

Verstappen deelde Ferrari definitieve KO uit op eigen bodem

De Formule 1 Grand Prix van Italië zal bij veel Nederlanders lange tijd in het geheugen geheugen gegrift staan. Zo ook bij Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk, die hun hoed niet afnemen voor één Nederlander, maar voor twee Nederlanders. Dit en veel meer in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Italië 2022 RN365 Nieuwsdossier

25 reacties

Viaplay
x
Live Perez behoudt overwinning in Singapore ondanks tijdstraf