Voor Max Verstappen was er geen vuiltje aan de lucht tijdens de eerste testdag op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De Nederlander dook om 08:00 uur meteen naar buiten en kon de hele dag probleemloos zijn ronden rijden. In de ochtend reed hij er 80. In de middag wat minder, maar alsnog een mooi aantal van 67. In totaal reed hij dus 147 ronden. Daarmee was hij de coureur met de meeste meters. Hij was echter ook een van de weinigen die de hele dag reed en niet halverwege werd afgelost. Toch wisten Ferrari meer ronden te rijden in totaal: 153. Mercedes bleef ietsjes achter: 127. Die teams reden elk met twee coureurs verdeeld over de twee sessies.
Red Bull-design valt op
In de ochtend waren vrijwel alle ogen gericht op de Red Bull RB18, die eigenlijk nog niet in het openbaar was verschenen. Adrian Newey had flink uitgepakt en in de paddock deden vooral de sidepods van Red Bull de wenkbrauwen fronsen. Deze zagen er namelijk aanzienlijk anders uit dan die van de concurrentie. Door de dag heen zagen we dat Red Bull het een en ander afwisselde. Zo zagen we in de middag plots een andere koelingsoplossing op de RB18 van Verstappen, die meer 'sleuven' had à la Ferrari en Alfa Romeo.
Mercedes en Ferrari probleemloos
Naast Red Bull deed Ferrari het dus ook prima tijdens de eerste dag. Beide teams leken geen problemen te kennen en reden net als Verstappen gewoon hun ronden. Gestaag liep ook bij hen het rondeaantal op. Red Bull en Ferrari slaan wat dat betreft een klein gaatje. Bij Ferrari- en Mercedes-coureurs zijn ook in de bovenste regionen te vinden van het scorebord. Lando Norris was de snelste van de dag, nadat hij op een setje zachte C4-banden als enige ruim onder de 1.20 dook. Qua hoeveelheid ronden bleef hij echter ruim achter op Verstappen. Achter Lando staan zijn Mercedes- en Ferrari-concurrenten, die hun snelste tijden op de medium C3-band noteerde. Verstappen reed zijn snelste ronde ook op de C3-band. Een voorzichtige 1.22,2 was goed genoeg voor de achtste tussentijd op een dag waar in totaal 16 coureurs een tijd neerzetten. Tijden zeggen echter vrij weinig, zo weten we van vorige testdagen. Het gaat vooral om de meters.
Problemen Alfa Romeo en Haas
Daar waar bijna alle teams minstens 100 ronden wisten te rijden, zo wist men bij Haas en Alfa Romeo nog niet eens vijftig ronden af te leggen. Beide teams hadden problemen met hun vloer, waardoor ze veel tijd verloren. Gelukkig voor hen zijn er nog twee testdagen deze week. Verder waren er weinig tot geen noemenswaardige pechmomenten voor de teams. Verrassenderwijs zagen we de hele dag geen enkele rode vlag. Beide sessies van vier uur konden in hun totaliteit worden gebruikt.
Meest gelezen