De huidige F1-wagens zijn inmiddels berucht om hoe groot ze zijn. Dit bemoeilijkt al jaren het inhalen tijdens races, zeker op de wat smallere en/of bochtigere circuits. Met de reglementswijzigingen van 2026 in aantocht zullen er al verbeterstappen gemaakt worden, maar als het aan Max Verstappen ligt, moeten de afmetingen nog verder verkleind worden, het liefst zoals ze rond het jaar 2010 waren.
Rond de decenniumwissel van de jaren nul naar de jaren tien waren de bolides niet alleen kleiner, maar ook zo’n 180 kilogram lichter dan nu. Terugkeren naar dit type bolide is echter onmogelijk met de huidige motoren: "Je moet dan echt de motorenreglementen gaan veranderen," verklaart Verstappen aan Autosport.
"De huidige motoren zijn super efficiënt, maar ook behoorlijk groot. Dat maakt de auto langer en zorgt ervoor dat je meer koeling nodig hebt. Dan worden de auto’s vrij log." Vijftien jaar geleden werd er nog gebruikgemaakt van atmosferische V8-motoren. Deze krachtbronnen wogen ongeveer 95 tot 100 kilogram. Tegenwoordig wegen de hybride V6-motoren ongeveer 150 kilogram.
Verstappen zou dan ook graag een spreekwoordelijke stap terug in de tijd doen: "Het zou mooi zijn als we auto’s zoals in het 2010-tijdperk, of zelfs nog eerder, gaan gebruiken, want ik denk dat het enorm zou helpen bij het racen." Maar Verstappen is ook realistisch: "Uiteindelijk ben ik niet degene die de beslissingen maakt."
Ook interessant:
Max Verstappen pakte een prachtige overwinning in Italië. Maar wat waren de bepalende factoren voor het onverwachte succes? Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Mike Hezemans bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!