De Grand Prix van Qatar stond twee weken geleden voor een groot deel in het teken van track limits. Dat is niet nieuw in de Formule 1. Zeker op nieuwerwetse circuits, waar we het Amerikaanse Circuit of the Americas ook toe moeten rekenen, worden track limits louter bepaald door witte lijnen, waarachter grote uitloopstroken liggen. Op old-school circuits als Zandvoort en bijvoorbeeld Suzuka is dat anders.
Maar aan wie ligt het veelvuldig overschrijden van track limits zoals in Qatar? Ligt dat in eerste instantie aan het circuit dat zou uitnodigen tot dergelijke overtredingen, of ligt het in eerst instantie aan de coureurs die 'dan maar wat langzamer moeten rijden'? Max Verstappen heeft er ten overstaan van onder andere RacingNews365 een duidelijke mening over. Het ligt in zijn ogen niet per definitie enkel en alleen aan de coureurs, ook zal slaagde hij er zelf in Qatar prima in om uit de problemen te blijven.
"Ik sta mijn auto graag af aan eenieder die denkt het beter te kunnen doen", zo begint hij. "Sommige circuits bieden nu eenmaal veel ruimte naaste de baan en dan vind je doorgaans makkelijker de limiet, maar met de nieuwere banen is er werk aan de winkel."
"Het is jammer dat je op die nieuwere banen meer bezig bent met niet over de lijn te gaan in plaats van het vinden van de limiet en het pure plezier wat daarbij komt kijken. Nu stel je jezelf steeds de vraag 'heb ik het gehaald of niet?'. Dat voelt vreemd, dus we moeten het gewoon beter oppakken, want ook dit weekend zal het weer hetzelfde liedje worden."
Anderen bekeken ook:
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!