Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen stelt de Formule 1 voor een (luxe)probleem

Greg Maffei is directeur van Liberty Media, eigenaar van de Formule 1. Maffei bewondert het 'ongelofelijke seizoen' van Max Verstappen, maar geeft toe dat de dominantie van de Nederlandse coureur niet ideaal is voor de kijkcijfers.

Max Verstappen is de laatste anderhalf jaar nagenoeg onverslaanbaar. Goed voor Red Bull, de familie Verstappen, de Orange Army en de sponsoren van Mad Max , maar wellicht wat minder goed voor Liberty Media. Juist in een periode waarin de sport wil groeien en nieuwe fans vast wil houden, kan de bloedvorm van Verstappen voor desinteresse zorgen onder het publiek. Tijdens een event van het bedrijf Goldman Sachs zegt Maffei het volgende: "De realiteit is dat we een heel competitief product hebben. Het middenveld is ontzettend interessant en er wordt meer ingehaald dan ooit tevoren, dat kunnen we zwart op wit laten zien." Het Liberty Media-kopstuk vervolgt zijn verhaal met een knipoog: "Maar Max is ontzettend snel. De enige manier om daar verandering in te brengen, is door zijn been te breken!" Maffei vertelt dat F1 CEO Stefano Domenicali de manier waarop Verstappen domineert juíst als marketingtool in probeert te zetten. "De uitdaging die we hebben is dat Max Verstappen een ongelofelijk jaar heeft, waarin hij record na record verbreekt. Stefano probeert gebruik te maken van de prestaties van Max, door te zeggen: 'kijk naar deze historische gebeurtenissen. Successen als deze heb je nooit eerder gezien. Dit wil je niet missen.' We zullen zien of dat werkt", aldus Maffei.

'Hij is een fenomeen'

Hoewel Verstappens prestaties misschien geen fantastische impact hebben op de winst- en verliesrekening van Liberty Media, spreekt Maffei vol lof over de optredens van de Nederlander. "Hij is een fenomeen. Hij rijdt in wat de snelste auto lijkt te zijn en dat doet hij ontzettend goed. Het is verbluffend om te zien hoe hij zijn lijnen rijdt, want die lijnen zijn heel agressief. Je kunt statistisch zien waarom hij sneller is dan wie dan ook." Ondanks een dominante Verstappen gaat het erg goed met de Formule 1, bestempelt Maffei. "We hebben dit jaar veel successen geboekt. Van de top vier races op het gebied van kijkcijfers hier in de Verenigde Staten, vonden er drie dit seizoen plaats. Daarnaast stijgen onze kijkcijfers jaar in, jaar uit." Hij vervolgt zijn uitspraak: "Maar toch kan er een specifieke omstandigheid zijn. Dit jaar speelde Miami Heat een wedstrijd in de NBA play-offs. Die specifieke omstandigheden kunnen de kijkcijfers van een race beïnvloeden." Maffei erkent dat er voor de Formule 1 meer maatstaven zijn dan alleen kijkcijfers. "Ik denk dat je moet kijken naar de algehele interesse in de sport. Kijkcijfers alleen zijn een beetje een lastig gegeven. Als je kijkt naar de totale belangstelling - los van lineaire tv - dan zijn we flink gegroeid. Denk daarbij aan Instagram, YouTube en TikTok. De belangstelling voor de sport is alleen maar groter geworden. Het gaat om veel meer dan dubbele cijfers", aldus de directeur van Liberty Media.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal