De Mercedessen en de Racing Points-bolides wisten op de zaterdag Q2 te doorlopen op de medium banden, wat hen volgens bandenfabrikant Pirelli een strategisch voordeel oplevert. De snelste strategie zou immers een start op medium banden, gevolgd door een tweede stint op softs zijn. Ze kunnen ook halverwege de race wisselen naar harde banden, maar zoals Pirelli hieronder laat zien, wordt dat niet als eerste aangeraden. Voor Max Verstappen, startend op de zachte banden, is die route naar de finish geen optie. In plaats daarvan zou hij zijn eerste stint op softs kunnen laten opvolgen door een tweede stint op zachte banden, om de laatste 20 à 28 ronden uit te rijden op de medium band. In theorie is deze strategie iets langzamer, niet in de laatste plaats door een extra pitstop, maar met een auto in onbalans is het moeilijk om banden te sparen, en dus zou dit juist een optie kunnen zijn. Hij zou ook na 28 tot 34 rondjes de rode banden kunnen laten vervangen door de witte harde banden, maar die strategie is nog weer wat langzamer. Tot zover de theorie, de praktijk zal uiteindelijk dicteren wat er staat te gebeuren en dit weekend betekent dat dat er nadrukkelijk rekening gehouden moeten worden met de kans op regen. Zodra het hemelwater valt en de race 'nat' wordt verklaard, hoeven de teams niet langer meer verplicht twee verschillende droogweerbanden te gebruiken en kan het strategische steekspel des te heviger losbarsten. Vanmiddag is de kans op buien groot en mogelijk wacht er een race onder wisselende weersomstandigheden.
Meest gelezen