Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen strategisch op zichzelf aangewezen voor GP Nederland

Max Verstappen heeft als de Grand Prix van Nederland van start gaan én geen bandenvoordeel ten opzichte van Mercedes, én het ontbreekt hem aan ruggensteun van teamgenoot Sergio Perez.

Pirelli moet een heel concreet antwoord over de perfecte strategie voor de Formule 1 Grand Prix van Nederland schuldig blijven. De Italiaanse bandenfabrikant hinkt, afhankelijk van de omstandigheden, op twee gedachten: "Op papier doen de één- en tweestoppers nauwelijks voor elkaar onder, al hangt dat af van meerdere factoren. Een Formule 1-team zal altijd wat eerder neigen naar één pitstop, zeker omdat het krappe bochtenwerk van Circuit Zandvoort inhalen moeilijk maakt." Pirelli geeft aan dat de ideale éénstopper bestaat uit een start op zachte of medium banden, om later te wisselen naar harde banden. Een zacht-medium-strategie acht men nauwelijks haalbaar, zeker niet als het warmer wordt, waardoor een tweestopper nadrukkelijker in beeld kan komen: Zacht-medium-zacht. Max Verstappen en Lewis Hamilton starten allebei op de zachte band en hebben ook allebei een nieuw setje harde banden achter de hand, zoals het overzicht hieronder laat zien. Wat opvalt is dat zowel Hamilton als Verstappen geen nieuwe softs meer hebben. Qua nieuwe banden staan ze gelijk: één setje medium banden en één setje harde banden.

In één opzicht echter staan Hamilton en Verstappen niet gelijk en dat is voor wat betreft de mogelijke steun van een teamgenoot. Sergio Perez is immers na zijn uitvallen in Q1 in geen velde of wegen te bekennen, terwijl Valtteri Bottas namens Mercedes pal achter Verstappen plaatsneemt op de grid. Er hoeft maar één Mercedes voor Verstappen te komen en dan kan Mercedes strategisch gezien alle kanten op. Voor Verstappen zal er weinig anders op zitten dan bij de start de koppositie te behouden om vervolgens te proberen een gat te slaan. De racepace van de Nederlander is uitstekend en wordt zelfs een beetje gevreesd door Mercedes, dus daar ligt de beste kans. Overigens kan een safety car of zelfs een rode vlag, we hebben gedurende het weekend al genoeg neutralisaties gezien, een stukje improvisatie vragen van de Formule 1-teams. Niet voor niets gaf Honda-topman Toyoharu Tanabe aan voorbereid te moeten zijn op alle mogelijke scenario's.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi