Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen-tijdperk saai? "We zijn getuige van iets speciaals"

Is de huidige dominantie van Red Bull en Max Verstappen saai, of moeten we ervan genieten? Volgens voormalig coureur en Sky Sports-analist Martin Brundle het laatste. "Die dominantie valt ook een keer weg."

Red Bull won vijftien van de laatste zestien races in de Formule 1 en Max Verstappen won er daar twaalf van. Het is wel eens spannender geweest in de Formule 1 om te gokken op welk team en welke coureur een race zou gaan winnen. Maar is dat erg? Nee, zegt Sky Sports-analist en oud-coureur Martin Brundle. "We zijn getuige van iets speciaals, iets ongelofelijks. Net zoals bijvoorbeeld bij Messi, Ronaldo, Federer of Haaland. Waarom moeten we er dan over praten dat het saai is?", vraagt Brundle zich af in de Sky Sports F1-podcast.

"Verstappen heeft een uitdagende F1-auto buitengewoon onder controle. Iedereen moet zijn eigen race rijden en dat zal ook gebeuren. We weten dat die cirkel van dominantie ook een keer wegvalt. Het is aan anderen om hun zaken op orde te brengen. We moeten het nu omarmen en ervan genieten."

Senna en Prost

Teamgenoot Sergio Perez is nu de grootste uitdager van Verstappen. Brundle ziet echter dat aan de Nederlandse wereldkampioen niet valt te tippen door de Mexicaan. "Over een heel seizoen zal Max altijd thuisgeven, elke dag. Kijk naar vorig jaar. De betrouwbaarheidsproblemen in het begin van het seizoen en kijk waar het eindigde... Max heeft altijd een antwoord."

Ook bij (mechanische) tegenslag ziet Brundle een groot verschil tussen de twee Red Bull-coureurs. "Max herstelt een P9 bij de start, beter dan Sergio Perez. Behalve als betrouwbaarheidsproblemen de kop opsteken. We hebben het in het verleden gezien met absolute dominantie. Misschien in 1988 met Senna en Prost . Als je niet wint, moet je als tweede finishen", vindt Brundle.

"Want als je een dominante wagen hebt en een sterke teamgenoot, dan is dat wat beschikbaar is: P1 en P2. Je kunt het niet veroorloven om die tweede plaatsen te missen. Dan word je gedwongen om de achterstand goed te maken. Daar kijken we nu naar. Sergio doet het goed, als we het hebben over zijn racegame. Hij werkt beter met de auto Maar we zitten in een dominante Max Verstappen-fase, zeker met een Red Bull onder hem. George Russell grapte in Bakoe al: 'ik denk dat als we onze achtervleugel eraf halen, we nog steeds niet zo snel zijn op het rechte stuk als Red Bull met de DRS open'."

Dominante van alle tijden

Voormalig F1-coureur Karun Chandhok zegt in de podcast dat dominantie in de Formule 1 van alle tijden is. "Het is geen schande om door Max Verstappen verslagen te worden. Als je kijkt naar de historie van de sport, dan komt er elke vijf, zes jaar een geniaal iemand voorbij. Voor Max was het Lewis, voor Lewis Fernando. Michael Schumacher, Senna, Prost etc. Als je achter hen als tweede eindigt en enkele zeges kunt verzamelen, dan heb je eigenlijk gewoon een heel goede F1-carrière."

Volgens Chandhok is het dan geen schande om op te moeten boksen tegen een dominante coureur. "Als je teamgenoot Max of Lewis, of Schumacher, dan zit je eigenlijk best goed. Je zit in een van de beste wagens die er is. De keerzijde is dat je altijd vergeleken wordt met die geniale coureur in de andere wagen.

Ook interessant:

Briljante Verstappen zet Perez op zijn plek

Een daverende overwinning van Verstappen in Miami, die daarmee Perez weer op zijn plek zette, zo merkt men op in de nieuwste RN365 F1-podcast, waarin Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk hun oordeel vellen over alle gebeurtenissen in de F1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen 'Marko helpt Verstappen bij eventuele vertrekwens'