Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen trakteert Honda op eerste voorste startij in dertien jaar

Toen Jenson Button zijn Honda voor de Grand Prix van San Marino in 2006 als tweede mocht oplijnen, was zijn opvolger precies 8 jaar oud. Dat het liefst dertien jaar zou duren alvorens er weer een Honda-aangedreven wagen op de voorste startrij plaats mocht nemen, kon niemand op dat moment uiteraard bevroeden.

Eigenlijk kwam Verstappen in de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk nét tekort. De 21-jarige Nederlander noteerde namelijk de derde tijd in de allesbepalende training op de Red Bull Ring. Een gridstraf voor Lewis Hamilton bezorgde Verstappen echter alsnog een plek op de voorste startrij. In het verleden wisten Honda-aangedreven wagens overigens met enige regelmaat de voorste startplaatsen te veroveren. Sterker nog: liefst 77 maal mocht er een door Honda van een krachtbron voorziene wagen vanaf P1 vertrekken. De laatste 'Honda'-pole werd overigens ook door Button gescoord. De Britse wereldkampioen van 2009 trainde zijn fabrieks-Honda voor de Australische GP van 2006 naar de eerste startplaats. Naast de laatste start vanaf de voorste rij en de laatste poleposition tot dusver is Button tevens de laatste coureur die wist te zegevieren met een Honda-motor in het achteronder. De Hongaarse Grand Prix van 2006 werd een prooi voor de man die tegenwoordig actief is in het Japanse Super GT-kampioenschap. Verstappen is sinds kort de meest recente podiumklant van Honda: deze eer viel hem na de Australische GP van dit jaar voor het eerst ten dele. Daarna wist de Nederlander ook in Spanje een podiumplaats te veroveren.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"