De eerste triple header van dit seizoen, bestaande uit de Grands Prix van Spanje, Oostenrijk en Groot-Brittannië, zou ook de eerste mogelijkheid moeten worden om conclusies te trekken over het verloop van dit seizoen. Zo zou het onder andere mogelijk moeten zijn om de balans op te maken in de strijd tussen de topteams. Is Red Bull Racing nog steeds zo dominant, of heeft de concurrentie het gat inmiddels gedicht? En zo ja, welke topteams zitten de Oostenrijkse renstal op de hielen?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de triple header werd al snel een flinke tegenvaller voor Red Bull. De Oostenrijkse renstal heeft niet langer de snelste auto en ziet McLaren met rasse schreden dichterbij komen. Max Verstappen kon op serieuze tegenstand rekenen van Lando Norris en dat eindigde in sommige gevallen zelfs in tranen voor de beide heren. De Nederlander slaagde er wel in de resultaten te maximaliseren, terwijl Norris de overwinning maar liefst twee keer uit handen gaf door een aantal kostbare fouten.
Dat belooft nog wat voor de rest van het seizoen, want nu de onderlinge verschillen alsmaar kleiner worden is de kans op spanning en sensatie in de titelstrijd ineens een stuk groter. Verstappen luidde de noodklok met regelmaat tijdens de triple header, maar gaat niet bij de pakken neer zitten. De Verstappen-factor stelt hem in staat om telkens het maximale uit de auto te halen, waardoor hij de voorsprong in het rijderskampioenschap nog altijd uit kan breiden.
Red Bull hoopt als team echter een stap in de goede richting te zetten met het nieuwe pakket updates dat het team mee zal nemen naar Hongarije. Adviseur Helmut Marko liet eerder al weten daar flink druk achter te zetten, dus de verwachtingen zijn hoog. Ze hebben echter geen andere keus, want McLaren is het gat met rasse schreden aan het dichten. De kostbare fouten die de Britse renstal nog te vaak maakt is immers de enige valkuil die hen ervan weerhoudt om de leiding in het constructeurskampioenschap over te nemen.
Dat Red Bull de voorsprong steeds kleiner ziet worden heeft deels te maken met de gebrekkige prestaties van Perez, maar de Oostenrijkse renstal merkt vooral dat de auto niet langer sneller is dan die van de concurrentie. Zelfs op de traditionele Europese circuits slaagden ze er niet in de concurrentie voor te blijven, dus wie weet wat er nog kan gebeuren op andere soorten circuits. Op de Hungaroring staat Red Bull alvast een eerste uitdaging te wachten, want de Hongaarse baan staat bekend als een circuit waar lastig in te halen valt. De kwalificatie zal daar van groot belang zijn, dus Red Bull weet waar het winst vandaan moet zien te halen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!