In 2015 maakte Max Verstappen zijn debuut in de Formule 1 en toen had hij nog wat wilde haren. Ondertussen is hij een ervaren wereldkampioen en daar plukt hij tegenwoordig de vruchten van. Sinds zijn eerste kampioenschap in 2021 maakt de Nederlander amper fouten en daardoor is hij de concurrentie regelmatig te slim af. Alles komt de laatste jaren samen en Verstappen weet daar wel raad mee.
Verstappen benadrukt in een interview tijdens een event met Red Bull-partner Mobil1 dat hij tegenwoordig op een volledig andere manier naar de Formule 1 kijkt. "Over het algemeen heeft het te maken met ervaring. Als je vecht voor een kampioenschap en weet dat de auto het aan kan, neem je natuurlijk minder risico's. Aan het begin van mijn carrière was dat anders, want toen had ik een auto die maar zelden liet zien dat de potentie er was om te winnen. Met dat soort auto's neem je natuurlijk meer risico om maar te kunnen winnen, al kan dat soms verkeerd aflopen."
Nu de Nederlander de dominante man is is in de Formule 1 weet hij dat hij niet langer alles op het spel kan zetten. "Nu ik eigenlijk gegarandeerd voor het kampioenschap vecht, moet ik constant punten scoren, want ik kan niet zomaar uitvallen. Dat gebeurde in Australië dan wel, maar over het algemeen is het het beste om altijd punten te scoren. Fouten maken kan, maar je probeert zo dicht mogelijk bij de perfectie in de buurt te komen."
Anderen bekeken ook:
Loopt Verstappens dominantie gevaar?
Verstappen blijft echter wel realistisch en weet dat perfectie niet altijd haalbaar is, al kan de Nederlander zich niet vinden in bepaalde veranderingen die zijn dominantie zouden kunnen dwarsbomen. Een reverse grid-concept tijdens sprintraces is één van de ideeën waar Verstappen geen fan van is. "Ik vind sprintraces over het algemeen niet echt spannend, want ik geef veel meer om de hoofdrace waar we het uitvechten in een race over de volledige afstand."
Volgens Verstappen is het namelijk niet de bedoeling dat de machtsstrijd binnen de Formule 1 omgegooid wordt door invloeden van buitenaf, terwijl een reverse grid daar wel toe zou leiden. "Ik vind dat het beste team, de beste combinatie met de coureur de race zou moeten winnen. Ze zouden niet gestraft moeten worden voor hun succes, want dat deden ze in het verleden ook niet. Ik vind dat de sport op die manier verder zou moeten gaan. Ze moeten geen trucjes bedenken, we willen niet dat het in Mario Kart veranderd."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!