Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen verklaart: "Daarom kon ik Hamilton geen tweede keer inhalen"

Max Verstappen wist Lewis Hamilton een keer in te halen tijdens de Grand Prix van Bahrein, maar dat gebeurde op onreglementaire wijze. Hij liet de Brit weer voorbij, maar daarna kwam hij niet echt meer in de buurt. Verstappen legt uit waarom.

Max Verstappen vertrok de Grand Prix van Bahrein nog vanaf poleposition, maar na afloop stond hij niet op de hoogste trede van het ereschavot. Hij had zijn meerdere moeten erkennen in Lewis Hamilton en Mercedes, die de race naar zich toe trokken. Het was aan het einde van de race nog razendspannend toen de twee met elkaar in gevecht gingen, waarbij Verstappen de Brit zelfs kortstondig verslagen leek te hebben. De Red Bull-coureur moest echter al snel de leiding weer teruggeven aan Hamilton, omdat hij de Mercedes-bolide onreglementair naast de baan had ingehaald. Met nog drie ronden te gaan moest hij daarom een nieuwe aanval voorbereiden, maar helaas kon hij daarna geen vuist meer maken tegen de Mercedes W12 van zevenvoudig kampioen Hamilton. Strategisch pakte Mercedes het prima aan, zo erkent Verstappen na afloop in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Zij voerden een undercut uit op ons, terwijl wij onze normale strategie gewoon volgden. Dat werkte in principe prima, maar met deze auto’s is het zo lastig om in te halen. Zodra je de trackpositie hebt, dan bevind je jezelf in een heel erg sterke positie, zo zag je wel deze race. Toen ik uiteindelijk eenmaal in de buurt kwam van Lewis had ik maar één kans, maar toen kwam ik naast de baan en toen gaf ik de positie terug." Dat deed hij zo snel als hij kon. Sportief van Verstappen, die benadrukt dat een ander moment juist onsportief was geweest. "Als ik langer had gewacht, dan was het een oneerlijke manier geweest om de positie terug te geven. Want dan zit je nog steeds zo dicht op hem en kan je gemakkelijk opnieuw inhalen met DRS. Ik moest het dus direct na bocht tien doen", blikt hij terug. Daarna zette hij voor een tweede keer aan, maar hij kon het Hamilton niet echt meer lastig maken. Hij legt uit waarom. "Het is natuurlijk teleurstellend om tweede te worden. Het laat maar weer eens zien hoe belangrijk trackpositie is tegenwoordig", herhaalt hij. "Zelfs als je denkt dat je de banden ervoor hebt om in te halen. Ik naderde Lewis snel, maar toen ik echt heel dicht op hem kwam, had ik zeker door de windrichting gewoon geen grip. Natuurlijk had ik meer grip dan Lewis, maar niet genoeg om het verschil te kunnen maken." "Ik had banden die misschien wel een ronde of vijftien jonger waren, maar met deze auto’s gaat dat voordeel snel weg als je binnen een seconde, anderhalve seconde achter je voorganger zit", vervolgt de Limburger. "Zoals ik al zei hielp ook de wind niet mee. Met deze auto’s is het de laatste jaren heel belangrijk om trackpositie te hebben, en die hebben we vandaag weggegeven", eindigt hij met een subtiele verwijzing naar de strategie van Red Bull.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris