Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr

F1-stand

  • 1 HAM 25
  • 2 VER 18
  • 3 BOT 16
VT1 vr 16 apr
VT2 vr 16 apr
VT3 za 17 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Verstappen verklaart: "Daarom kon ik Hamilton geen tweede keer inhalen"

Max Verstappen wist Lewis Hamilton een keer in te halen tijdens de Grand Prix van Bahrein, maar dat gebeurde op onreglementaire wijze. Hij liet de Brit weer voorbij, maar daarna kwam hij niet echt meer in de buurt. Verstappen legt uit waarom.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Max Verstappen vertrok de Grand Prix van Bahrein nog vanaf poleposition, maar na afloop stond hij niet op de hoogste trede van het ereschavot. Hij had zijn meerdere moeten erkennen in Lewis Hamilton en Mercedes, die de race naar zich toe trokken. Het was aan het einde van de race nog razendspannend toen de twee met elkaar in gevecht gingen, waarbij Verstappen de Brit zelfs kortstondig verslagen leek te hebben.

De Red Bull-coureur moest echter al snel de leiding weer teruggeven aan Hamilton, omdat hij de Mercedes-bolide onreglementair naast de baan had ingehaald. Met nog drie ronden te gaan moest hij daarom een nieuwe aanval voorbereiden, maar helaas kon hij daarna geen vuist meer maken tegen de Mercedes W12 van zevenvoudig kampioen Hamilton.

Strategisch pakte Mercedes het prima aan, zo erkent Verstappen na afloop in gesprek met onder meer RacingNews365. "Zij voerden een undercut uit op ons, terwijl wij onze normale strategie gewoon volgden. Dat werkte in principe prima, maar met deze auto’s is het zo lastig om in te halen. Zodra je de trackpositie hebt, dan bevind je jezelf in een heel erg sterke positie, zo zag je wel deze race. Toen ik uiteindelijk eenmaal in de buurt kwam van Lewis had ik maar één kans, maar toen kwam ik naast de baan en toen gaf ik de positie terug."

Dat deed hij zo snel als hij kon. Sportief van Verstappen, die benadrukt dat een ander moment juist onsportief was geweest. "Als ik langer had gewacht, dan was het een oneerlijke manier geweest om de positie terug te geven. Want dan zit je nog steeds zo dicht op hem en kan je gemakkelijk opnieuw inhalen met DRS. Ik moest het dus direct na bocht tien doen", blikt hij terug.

Daarna zette hij voor een tweede keer aan, maar hij kon het Hamilton niet echt meer lastig maken. Hij legt uit waarom. "Het is natuurlijk teleurstellend om tweede te worden. Het laat maar weer eens zien hoe belangrijk trackpositie is tegenwoordig", herhaalt hij. "Zelfs als je denkt dat je de banden ervoor hebt om in te halen. Ik naderde Lewis snel, maar toen ik echt heel dicht op hem kwam, had ik zeker door de windrichting gewoon geen grip. Natuurlijk had ik meer grip dan Lewis, maar niet genoeg om het verschil te kunnen maken."

"Ik had banden die misschien wel een ronde of vijftien jonger waren, maar met deze auto’s gaat dat voordeel snel weg als je binnen een seconde, anderhalve seconde achter je voorganger zit", vervolgt de Limburger. "Zoals ik al zei hielp ook de wind niet mee. Met deze auto’s is het de laatste jaren heel belangrijk om trackpositie te hebben, en die hebben we vandaag weggegeven", eindigt hij met een subtiele verwijzing naar de strategie van Red Bull.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Bahrein 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Bahrein, direct vanaf het Bahrain International Circuit.

26 reacties

    x
    Brundle: "Mercedes probeert iedereen af te leiden van de echte problemen"