Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen verklaart zijn dominantie in Japan: "En op Suzuka is dat best moeilijk"

Max Verstappen won in Japan zijn tweede F1-wereldtitel. De Nederlander blikt terug op de race die hij 27 seconden voor de rest van het veld finishte.

Verstappen Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

Nadat Max Verstappen in de kwalificatie poleposition pakte, startte hij vanzelfsprekend de race vanaf de eerste positie. De Red Bull-coureur had echter een niet al te beste start, iets wat hij op voorhand al verwachtte. Charles Leclerc, die rechts van hem startte, kwam beter van zijn lijn en dus zaten de twee bij het ingaan van bocht 1 naast elkaar.

"Ik had een verschrikkelijke start, maar ik had al vreselijke proefstart op weg naar de grid dus ik wist dat het niet geweldig ging worden en dat is ook precies wat er gebeurde", legt Verstappen na de race uit aan de media. "Maar de buitenste lijn richting bocht een en twee is altijd een beetje beter, omdat er best wel wat grip is aan de buitenkant dus ik kon een klein beetje later remmen. Het zat erg dichtbij elkaar, maar dat is graag wat mensen willen zien."

Uiteindelijk kwam Verstappen, na 28 rondes te hebben gereden, als eerst over de finish met 27 seconden voorsprong op Leclerc in P2. De tweevoudig wereldkampioen legt uit hoe hij zo'n grote voorsprong heeft kunnen opbouwen.

"De auto was erg goed, maar we manageden de banden ook heel best goed. We hielden de voorbanden in leven, wat op Suzuka best moeilijk is op de intermediate banden. Dat is eigenlijk wat me zo'n voordeel in snelheid gaf, want in de eerste sector helpt het veel als je vooraan veel grip hebt. Het was zeer vermakelijk. Om op deze baan in die omstandigheden te rijden is erg leuk."

De beslissingen van de FIA

Verstappen vond dat de FIA goede keuzes maakte wat betreft de rode vlag en de herstart van de race. Het zou onmogelijk zijn geweest om te rijden in de extreem natte omstandigheden, zo legt hij uit.

"In de eerste ronde zaten we echt op het limiet van de intermediates, maar het bleef maar regenen en best hard ook. Toen de safety car eenmaal kwam door de crashes was het zelfs te nat voor de extreme regenbanden. Het was onmogelijk geweest om door te blijven rijden. Ik lag aan de leiding, de auto's achter je zien helemaal niks. Het was dus erg moeilijk en ze (de FIA, red.) hebben de juiste keuze gemaakt."

"Toen we eenmaal weer terug op de baan kwamen was het prima", gaat Verstappen verder. "Er waren hier en daar wat plassen maar we gingen sowieso erg snel over op de intermediates. Dus dat was zeker de juiste keuze."

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen gaf concurrentie rijles

Wat een ronduit opmerkelijk raceweekend hebben we achter de rug! Van de wereldtitel van Max Verstappen tot de aankondiging van Nyck de Vries bij AlphaTauri. Van tractoren op de baan tot complete onduidelijkheid over de puntentelling. Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

6 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'